Topman belooft de beurswaarde van Starbucks te verdubbelen

Starbucks-baas Schultz is niet tevreden met de beurswaarde van zijn bedrijf: die moet stijgen naar 100 miljard dollar.

De Amerikaanse koffieketen Starbucks wil zijn beurswaarde bijna verdubbelen tot 100 miljard dollar. Dat heeft topman Howard Schultz gisteren gezegd op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Hij noemde geen termijn waarbinnen hij dit denkt te bereiken. De afgelopen jaren is de beurswaarde van het koffiebedrijf al fors gegroeid, van 5 miljard in 2008 tot 57 miljard dollar nu.

Starbucks wil snel groeien, door expansie naar landen als China en India en door het assortiment verder uit te breiden met sap en thee; het bedrijf wil een groot aandeel op de wereldwijde theemarkt . Om die reden kocht het in 2012 theemerk Teavana, voor 620 miljoen dollar. Sinds die overname heeft Starbucks in de Verenigde Staten Starbucks veertig Teavana-vestigingen geopend. Dit jaar komen er nog twintig bij. Volgens Schultz is de theemarkt „rijp voor innovatie”. Afgelopen week kondigde hij een samenwerking met talkshowpresentator Oprah Winfrey aan. In de Starbucks- en Teavana-vestigingen is voortaan de ‘Oprah Chai thee’ te koop.

Daarnaast heeft Starbucks een app gelanceerd waarmee klanten hun bestelling alvast via hun mobiele telefoon kunnen doorgeven voordat zij een Starbucks binnenstappen. Hierdoor hoeven zij in de winkel niet of minder lang te wachten. Ook kunnen klanten hun bestellingen afrekenen via hun mobiele telefoon.

Het koffiebedrijf probeert op deze manier de verkoop op de Amerikaanse thuismarkt te verhogen. In de laatste drie maanden van 2013 groeide de omzet in de Verenigde Staten minder hard dan voorheen doordat consumenten steeds meer online hun inkopen doen en nu minder tijd doorbrengen in de winkelstraten waar Starbucks vestigingen heeft. Desalniettemin wist het concern in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een recordomzet te boeken van 4,2 miljard dollar. De nettowinst kwam met 541 miljoen dollar 25 procent hoger uit dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De groei was het sterkst in Zuidoost-Azië.

Het in 1971 in Seattle opgerichte koffiebedrijf heeft wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in 64 landen. Starbucks heeft een jaaromzet van bijna 15 miljard dollar. Er werken circa 182.000 mensen.