Nog drie seizoenen het bord op schoot

De samenvattingen van de eredivisie blijven de komende tijd nog te zien bij de publieke omroep. SBS is opnieuw de verliezer.

Trainer Marco van Basten van Heerenveen zocht zondag bij de wedstijd tegen Feyenoord direct de camera op om beklag te doen over het oordeel van de scheidrechterFoto Pro Shots

Nederland 1. Niet SBS 6, niet Fox, gewoon Nederland 1. De samenvattingen van de eredivisie blijven nog drie seizoenen te zien bij de publieke omroep. Dat hebben de partijen gistermiddag bekendgemaakt.

Eredivisie Media & Marketing, het bedrijf van Fox International Channels (FIC) en de achttien voetbalclubs, verkoopt de uitzendrechten aan de NOS voor naar schatting 20 miljoen euro. „Dit is het beste nieuws sinds het kampioenschap van Heracles in 1927”, reageerde Tom Egbers, presentator van Studio Sport en erkend fan van de club uit Almelo.

Een evenement als de eredivisie is van ons allemaal en verbindt Nederland, stelde bestuurder Shula Rijxman van de Nederlandse Publieke Omroep. „Daarom hoort het thuis bij de publieke omroep.” Sport en nieuws zijn de enige manier waarop de publieke omroep echt breed kan blijven, aldus NOS-directeur Jan de Jong. En dat rechtvaardigt volgens hem een investering van vele miljoenen euro’s.

Niet iedereen is het eens met Rijxman en De Jong. Tweede Kamerlid Ton Elias (VVD) bijvoorbeeld. Hij vroeg zich vorige maand al af of de NOS niet teveel geld ging uitgeven aan het voetbal. Dat kan volgens hem beter worden besteed aan andere programma’s. „Er zijn andere aanbieders die dit zonder belastinggeld willen doen.”

Staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) antwoordde dat hij dat pas achteraf wil toetsen. Maar: „Het is niet de bedoeling dat je constant – omdat het geld is dat je niet hoeft terug te verdienen, wat bij commerciële partijen wel zo is – substantieel meer biedt om rechten binnen te halen.”

De discussie krijgt de komende maanden een vervolg. Volgende week donderdag presenteert de Raad voor Cultuur haar advies over de toekomst van het bestel. De Raad heeft zich de afgelopen maanden gebogen over de vraag of de publieke omroep een brede taak moet hebben – en bijvoorbeeld voetbal moet uitzenden – of aanvullend moet zijn op wat RTL en SBS doen.

Ondanks de kritiek in Den Haag is het akkoord met de NOS een veilige keuze voor Eredivisie Media & Marketing. EMM weet zich de komende drie seizoenen in ieder geval verzekerd van 60 miljoen. „Voor de fans schept dit een duidelijk aanbod: voor alle live wedstrijden kan men terecht bij [het betaalkanaal] Fox Sports Eredivisie en voor de samenvattingen bij de NOS”, aldus Frank Rutten van EMM.

Rutten en de clubs hadden ook kunnen kiezen om de samenvattingen uit te zenden op het open kanaal van Fox. Dan had EMM immers uitbundig reclame kunnen maken voor de eigen betaalzender. Maar die stap kwam nog te vroeg voor Fox. Rutten: „De zender is pas zeven maanden in de lucht terwijl onze horizon twaalf jaar verder ligt.” FIC, eigendom van Rupert Murdoch, heeft een langjarig contract afgesloten met de clubs.

„Met voetbal moet je ontzettend oppassen”, zei Remko van Westerloo, programmadirecteur van SBS deze week bij BNR Nieuwsradio. „Als je de samenvattingen op een kleine zender uitzendt, maak je de sponsors en de clubs heel ongelukkig.” Een les van John de Mols Tien/Talpa.

SBS is nu opnieuw verliezer in de strijd om de uitzendrechten van topvoetbal. Van Westerloo raakte eerder al de kwalificatiewedstrijden van Oranje kwijt aan de NOS. „In een tijd dat de publieke omroep zoveel moet bezuinigen is het merkwaardig dat zij zoveel investeert in het voetbal.”

SBS bood circa 10 miljoen euro, de helft van de NOS. Ook wilde Van Westerloo veel aandacht besteden aan de eredivisie op SBS 6, in reclameblokken en in programma’s als Hart van Nederland. Volgens een woordvoerder van EMM krijgt Fox nu meer ruimte dan vroeger om zijn (betaal)zenders aan te prijzen op Nederland 1.

De NOS heeft altijd gezegd dat het óf de eredivisie wil uitzenden, óf de UEFA Champions League. De rechten voor de Europese topwedstrijden, die volgend jaar op de markt komen, zijn niet aantrekkelijk voor SBS, zei Van Westerloo op de radio. „Het onderbreekt je programmering heel erg.” Dat maakt de Champions League een makkelijke, relatief goedkope prooi voor RTL.

Bert Habets, directeur van RTL Nederland: „We begrijpen heel goed dat de NOS is uitgewinkeld met de aankoop van de rechten voor de samenvattingen.” Hij noemt die keuze een logische voor zowel NOS als publieke omroep. „Gezien de bezuinigingen bij de publieke omroep zou het niet uit te leggen zijn als de NOS ook nog de Champions League-rechten binnenhaalt. De investeringen in voetbalrechten zijn hoog en dus moeilijk terug te verdienen. Vanwege het belang van sport voor onze mannenzender RTL 7 richten wij ons nu op de uitzendrechten van de Champions League en de Europa League.”