Wereldwijde verkoop van muziek daalt, hoop op streaming diensten

De muziekindustrie heeft vorig jaar wereldwijd voor bijna 4 procent minder verkocht. De bedrijfstak kijkt echter met grote hoop naar zogenoemde streaming muziekdiensten als Spotify en Deezer. Dat meldt de internationale brancheorganisatie IFPI.

Na het goede nieuws van 2012, toen de platenmaatschappijen hun omzet zagen stabiliseren na dertien jaar van daling, daalden de inkomsten vorig jaar opnieuw. Volgens IFPI verkocht de muziekindustrie voor 10,8 miljard euro aan fysieke en digitale producten. Dat is 3,9 procent minder dan in 2012. Die daling wordt grotendeels veroorzaakt door slechte resultaten in Japan. Daar kelderde de verkoop met 17 procent. Zonder Japan, wereldwijd de tweede markt voor muziek, was de daling slechts 0,1 procent. De verkoop van fysieke dragers als cd en lp is goed voor 51,4 procent van de omzet; dat was 56,1 procent in 2012. Inkomsten uit digitale activiteiten vertegenwoordigen nu 39 procent van de opbrengst. Dat is 4,3 procent meer dan het jaar ervoor. De rest komt onder meer uit licenties.

Het downloaden van liedjes zoals bij iTunes van Apple vormt het leeuwendeel van de digitale inkomsten, maar de groei zit vooral in diensten als Spotify en Deezer. Bij die aanbieders betalen luisteraars niet per liedje, maar hebben zij een abonnement. Voor een bepaald bedrag per maand mogen ze onbeperkt luisteren, maar worden zij geen eigenaar van de muziek. Het is een soort digitale jukebox.

In 2010 hadden dergelijke diensten nog 8 miljoen abonnees wereldwijd, tegenwoordig zijn er 28 miljoen, aldus de IFPI. De brancheorganisatie ziet vooral groei in opkomende markten, onder meer in Latijns-Amerika. (AFP)