Symmetrain

Philipp Beau komt uit Duitsland, en studeert kunstmatige intelligentie aan de Universiteit van Amsterdam. „Zo’n gekke combinatie is dat niet”, zegt Beau. „Kunstmatige intelligentie en computergames hebben veel met elkaar te maken. Ik ben dit gaan studeren vanwege mijn fascinatie voor games waarin het voelt alsof de personages echt denken. Dat wilde ik zelf ook maken.”

Beau programmeerde het spel Symmetrain, dat is ontworpen door illustrator Daniel Goffin. Die verzon het idee ook, voor een soort ‘zoek de verschillen’ in beweging. Een trein trekt door een symmetrisch landschap; de speler moet met de vinger tappen op de plekken waar de symmetrie ontbreekt. „Om dat landschap dynamisch op te kunnen bouwen, moesten we de omgeving opdelen in blokken”, zegt Beau. „Het is verrassend goed gelukt om binnen die beperkingen iets moois te maken.”

De makers ontdekten dat verschillende spelers totaal anders op hun spel reageren. „Sommige mensen detecteren het gebrek aan symmetrie meteen, en komen direct ver in het spel, anderen raken direct in de problemen. Daarom zitten er verschillende levels in het spel, met verschillende moeilijkheidsniveaus. Zo kan iedereen het spelen.”

De game heeft daarop iets meer dan drieduizend exemplaren verkocht. De makers hopen uiteraard dat de IGF-aandacht voor een piek in de downloads gaat zorgen.