Roto Smeets krimpt minder dan markt

AllesVoor heet het blad. En het wordt elke maand in een oplage van anderhalf miljoen exemplaren verspreid onder klanten van Albert Heijn en Bol.com. AllesVoor moet lezers inspireren – in het weekend, in hun vrije tijd, tijdens het boodschappen doen.

Roto Smeets Group heeft er een mooie nieuwe order aan. Anderhalf miljoen stuks, geheel in kleur, een flink aantal pagina’s. De order onderstreept de bijzondere band tussen de grootste grafische groep van Nederland en de supermarkt. Roto Smeets drukt al jaren het gratis maandblad Allerhande. En Roto Smeets-dochterbedrijf Media Partners verzorgt de inhoud van het blad en de bijbehorende website. Het introduceerde onlangs kooklessen in de vorm van video’s op de site van Allerhande.

AllesVoor is een lichtpuntje voor de beursgenoteerde drukker in een verder donkere sector. De Nederlandse tijdschriftenmarkt kromp in drukwerkvolume met circa 15 procent, meldde het concern gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. Op de buitenlandse markt is een identieke ontwikkeling te zien.

Roto Smeets won wel marktaandeel in Nederland; een grote concurrent, diepdrukkerij Biegelaar in Maarssen, ging recentelijk failliet. De Telegraaf Media Groep laat nu zijn uitgaven Privé en Vrouw drukken bij Roto Smeets.

„In de komende jaren zal de hoeveelheid drukwerk alleen nog maar afnemen”, stelt de directie in een toelichting bij de jaarcijfers. „Maar ook in dalende en consoliderende bedrijfstakken kunnen acceptabele rendementen behaald worden.”

Roto Smeets zette vorig jaar 292 miljoen euro om (2012: 316 miljoen euro). Het concern leed een verlies van 4,1 miljoen euro, onder meer door afschrijving op onroerend goed en reorganisatiekosten. Voor die bijzondere posten was het bedrijfsresultaat 675.000 euro. In 2012 was het verlies 29,2 miljoen euro.

Roto Smeets was daarmee geen uitzondering in de gratische industrie. In 2012 haalde meer dan de helft van alle grafische bedrijven in Nederland een negatief bedrijfsresultaat, blijkt uit nieuwe cijfers van het Grafisch Opleidingscentrum (GOC) en A&O Fonds Grafimedia. De omzet in de grafische sector was in 2012 minder dan 60 procent van die in 2000. Ter vergelijking: in 2012 lag in de gehele industrie de omzet op 135 procent van die in 2000.

„In de komende jaren zullen de marges op drukwerk verder onder druk blijven staan”, aldus Roto Smeets. „In combinatie met de beperkte kredietruimte ontstaan er minder mogelijkheden om tegenvallers op te vangen en moet nog kritischer naar investeringen worden gekeken.”

Roto Smeets meldde gisteren dat het nieuwe kredietfaciliteiten heeft afgesproken met ABN Amro en ING Bank. De groep kondigde in oktober een reorganisatie aan die 170 van de 1.500 arbeidsplaatsen kost. Het bedrijf vermindert de bezetting in zijn drukkerijen – minder handen aan de pers – maar belooft dat dat de productiviteit niet schaadt.

Roto Smeets streeft nog steeds naar een innige samenwerking met een collegadrukker. Een joint venture met een Nederlandse bedrijf ligt niet meer voor de hand. De belangrijkste kandidaat, Biegelaar, is failliet. Nu spreekt de vakpers over een samenwerking met de drukkers van de Vlaamse uitgevers Corelio en Concentra. De concerns zouden daarmee hun drukkerijen afstoten, iets wat veel uitgevers in Nederland al hebben gedaan.

    • Jan Benjamin