Engare

Mahdi Bahrami is geboren en getogen in Iran, maar studeert sinds 2012 aan de gameopleiding van de NHTV in Breda, waar hij zich heeft toegelegd op programmeren. Bahrami kwam er terecht op zoek naar een betaalbare school waar Engels de voertaal was. Hij was toen al bezig met spellen als Farsh, over Perzische tapijten, en Engare, een game rond de niet-figuratieve, geometrische patronen uit islamitische kunst. „Ik ben er vooral geïnteresseerd in het maken van spellen die op zichzelf, in wiskundig opzicht, interessant zijn”, zegt Bahrami. „Het is mooi als andere mensen het als vernieuwend ervaren, maar dat is niet mijn hoofddoel.”

Engare heeft hij het afgelopen jaar verder ontwikkeld; dat spel is nu genomineerd voor een IGF-Award en maakt ook deel uit van de Experimental Gameplay Workshop, een sessie tijdens de Game Developers Conference waarbij gamemakers experimentele spelideeën aan elkaar demonstreren. „Helaas is het niet gelukt om de game op tijd af te krijgen”, vertelt hij. „Daardoor kan ik hier in San Francisco niet, zoals de makers van Westerado en Symmetrain, een compleet spel promoten. Desondanks leidt mijn aanwezigheid hier tot allerlei goede dingen.”

Uiteindelijk is zijn ambitie om een gamestudio te beginnen, idealiter in Iran. „Ik heb veel getalenteerde vrienden die weinig doen met wat ze kunnen. Ik wil ze aanmoedigen om er de wijde wereld mee in te gaan.”