Beyoncé ‘bijna perfect’, ‘een koninklijke ster’, maar een foutje had niet misstaan

Beyoncé tijdens een optreden eind vorig jaar in de Venezolaanse hoofdstad Caracas. Tijdens het optreden in de Ziggo Dome mocht de pers geen foto's maken. Foto EPA

Ze begon een beetje laat. Twintig minuten. Ach, als je Beyoncé bent kan dat nog wel. Moet je vervolgens wel een ijzersterke show geven natuurlijk. Dat deed ze, gisteren in de Amsterdamse Ziggo Dome, getuige de overwegend erg lovende recensies. “Een koninklijke ster” was ze, “bijna perfect”. Maar/en er was heel veel seks.

Vorig jaar in april stond de Amerikaanse zangeres ook al in een uitverkochte Ziggo Dome. Net als nu ook twee dagen. Ook toen waren de recensies erg positief: vijf sterren in NRC Handelsblad, vijf in de Volkskrant, vijf in Het Parool. “Wervelend”, “verbijsterend” en “spectaculair”.

Het recept is deze tour op zich hetzelfde gebleven. Nieuw is wel dat in de tussenperiode haar vijfde album verscheen, waar ze tijdens de show in Amsterdam flink wat nummers van speelde. Dat album, simpelweg getiteld Beyoncé, werd uit het niets online gezet eind vorig jaar. Veertien nummers, zeventien begeleidende video’s.

Veel jaarlijstjes haalde het niet meer - daarvoor is een album dat in december uitkomt meestal te laat - maar het werd bijzonder goed ontvangen. “Een meesterwerk”, volgens NRC Handelsblad (vijf ballen), “haar beste tot nu toe” volgens de Volkskrant (vier sterren).

NRC: het draaide om de esthetiek (vier ballen)

De nieuwe nummers hebben volgens onze muziekrecensent Hester Carvalho een andere stijl, zijn “duister, met onheilspellend gezoem, en beats als zwart fluweel”. Het zorgt voor een “gewaagde” vernieuwing, die gisteren niet altijd even toegankelijk bleef in de Ziggo Dome.

Maar Carvalho was verder bijzonder te spreken over het concert:

“Op het podium in het uitverkochte Ziggo Dome in Amsterdam stond gisteravond een koninklijke ster die haar hofhouding voorging in scherpe choreografieën die ook grappig mochten zijn, als van een kind dat een vliegtuig nadoet. Ze hurkte en sprong, en wisselde tussendoor van houthakkershemd naar glittercatsuit naar mini-jurk naar hotpants. En die machtige stem haperde nooit.”

‘Irreplacable’ in de Ziggo Dome:

Er ontbrak maar één klein ding:

“Het enige wat ontbrak, en wat je van een zangeres op haar niveau langzamerhand zou verwachten, was een visie. Tijdens de eerste nummers werden teksten geprojecteerd over economische en politieke gelijkheid tussen de seksen. Even leek het alsof Beyoncé de zaal, goeddeels gevuld met tienermeisjes, deelgenoot wilde maken van haar levensbeschouwing. Maar al snel werd de boodschap weer vergeten. Hier draaide het om esthetiek.”

De Volkskrant: je snakt naar meer dan seks (drie sterren)

De Volkskrant is als een van de weinige landelijke media iets minder enthousiast. “Het sekssymbool met de boodschap” had bij uithalen weer “een stem met een scherpte waaraan je je kunt snijden” en ze kon ook “met strelende hand de boel controleren”. Het was wel heel veel seks, vooral het eerste halfuur:

“Uiterlijke perfectie is nastrevenswaardig. Volmaakte seks ook. Van de hi-tech burlesk in Naughty Girl, waarin achter een een flikkerend videoscherm stukjes ledemaat aan het publiek worden gevoerd, tot Partition: elke danseres een eigen paal en als finale een spannend duet voor bevallige jongedame en design zitmeubel. Pas na een half uur draagt ze iets dat geen Brazilian wax vereist en zeker de eerste helft van de show is Beyoncé seks, seks, seks!”

“Een ongemakkelijke paradox”, is Beyoncé:

“Beyoncé zien en horen blijft echter een een ongemakkelijke paradox: de moderne feministe die traditionele lustopwekkende middelen gebruikt om haar doel te bereiken.”

‘Single Ladies’ in de Ziggo Dome:

Visueel is het perfect, de show is ook strak aan elkaar gechoreografeerd. Maar dat hoeft niet meteen positief te zijn, schrijft de recensent:

“Je snakt ook weleens naar een niet gechoreografeerde, niet bionische Bey met kleine foutjes. Naaktheid met een beetje imperfectie is ook fijn.”

OOR: vrijwel perfect - NU.nl: op eenzame hoogte

Muziektijdschrift OOR schrijft over een bijna perfecte show:

“Zang, dans, sfeer, songkeuze en het visuele aspect: op ieder front doet de diva iets bijzonders en troeft ze haar (veelal jongere) concurrenten af. Een must voor een vrouw die ‘bow down, bitches!’ schreeuwt in de openingsminuten van een concert.”

De “vele (video)-intermezzo’s” waren wel een beetje jammer en het optreden was bijna “te perfect”:

“Enigszins jammer zijn de vele (video)intermezzo’s tussen de nummers door, waarin Beyoncé zich naar de kleedkamer haast om één van haar glitterjurkjes aan te trekken. Is zo’n verkleedpartij het nou echt waard om er een klapper van een hit als Crazy In Love voor te halveren? Tevens heeft de show een typisch Amerikaans bijsmaakje. Het is allemaal wel heel erg perfect; Beyoncé laat de teugels nooit echt vieren.”

Een deel van ‘Love on Top’ in de Ziggo Dome:

Beyoncé streeft in alles naar de overtreffende trap, schrijft NU.nl:

“Haar optreden is een modeshow, een megalomaan popspektakel, een tot leven gekomen videoclip, een viering van het feminisme met een geheel vrouwelijke band en een circusact met vlammen en vuurwerk. Beyoncé staat eenzaam aan de top met deze show.”

Persbureau Novum spreekt van een “koninklijk concert”:

“Veel meer woorden had de zangeres niet nodig om te bewijzen dat ze de titel Queen B waardig is. Beyoncé, steeds in een kittig outfitje, bracht hits als Baby Boy en Single Ladies met bijbehorende ingewikkelde choreografie ten gehore alsof het niets was. Ook de productie van haar concert is indrukwekkend. Met een enorm videoscherm, vlammenzee en enorme lichtshow imponeerde Beyoncé.”

Vanavond geeft Beyoncé een tweede show in de Amsterdamse Ziggo Dome. Kaartjes gaan inmiddels voor flinke bedragen weg op Marktplaats.

    • Frank Huiskamp