YouTube levert nieuwe sterren als PewDieDie

Hij heet Felix Kjellberg en hij is een superster. Als de Zweed aankomt op een vliegveld staan honderden meisjes gillend op hem te wachten. Als hij zijn belastingaangifte doet, geeft hij een jaarsalaris op van minstens één miljoen dollar. En als hij een video plaatst op YouTube gaat die naar 25 miljoen abonnees.

Kjellberg (24) speelt games. Onder de naam PewDiePie geeft hij daarbij grappig commentaar. De spelbeelden plus commentaar plaatst hij op zijn videokanaal. PewDiePie is de grootste ster van YouTube. De Zweed staat onder contract bij Maker Studios, het bedrijf van Ynon Kreiz, ex-topman van televisieproducent Endemol. Maker Studios beheert duizenden YouTube-kanalen met in totaal 10 miljoen video’s. Per maand worden die 5,5 miljard keer bekeken.

Kreiz serveert korte clips, short form content. „Dat is een nieuw genre”, aldus Kreiz vorige week op SXSW. „Populair op smartphones en tablets onderweg. Je moet het niet vergelijken met televisie.”

Vorige week deed op SXSW het gerucht de ronde dat mediagigant Disney de Maker Studios wil overnemen voor 500 miljoen dollar of meer. Kreiz wilde daar in Austin niets over kwijt. De investering zou passen in een trend. Traditionele mediaconcerns als Comcast, Bertelsmann en Bonnier investeerden al in YouTube-diensten. Time Warner, de nieuwe eigenaar van Eyeworks, stak geld in Maker Studios en in concurrent Machinima.

Endemol, ex-werkgever van Kreiz, pompt 30 miljoen euro in zijn eigen YouTube-netwerk. Lang niet genoeg, aldus Kreiz. „Als ze niet veel meer werk maken van innovatie, gaan ze het niet redden op termijn.” YouTube is nu nog Kreiz’ belangrijkste podium, maar hij wil zijn video’s ook elders aanbieden. Bijvoorbeeld op spelcomputers als de Xbox. Nu moet hij van alle reclame-inkomsten 45 procent afdragen aan YouTube-eigenaar Google.