‘Televisie sterft uit, iedereen gaat distribueren als Netflix’

„Marmer, agent.” Als een politieagent aan de makers van House of Cards kwam vragen wat zij aan het doen waren op straat in Washington gaven ze een saai antwoord. Wij maken een documentaire over marmer. Niemand bleef lang genoeg kijken om zich af te vragen of ze daar wel een vergunning voor hadden. „Dat werkte alleen bij opnamen van seizoen 1”, aldus producent Dana Brunetti. „Nu ziet het zwart van de mensen.”

Brunetti sprak vorige week op SXSW over House of Cards, Netflix en de toekomst van televisie. „Traditionele tv gaat uitsterven”, aldus Brunetti, in Hollywood begonnen als persoonlijk assistent van acteur Kevin Spacey. Nu leiden zij samen het bedrijf dat House of Cards produceerde voor webdienst Netflix, maar ook films als The Social Network (over Facebook), Captain Phillips (met Tom Hanks) en Fifty Shades of Grey (die binnenkort verschijnt).

Spacey zag volgens Brunetti eerst weinig in distributie via Netflix. „Op internet? Komen we niet op tv?” Bovendien kwam een heel seizoen in één keer beschikbaar. Niet elke week één aflevering. Inmiddels is Spacey om en vormt House of Cards het paradepaardje van Netflix. Brunetti: „Digitale distributie, dat is waar het allemaal heen gaat. Iedereen gaat op termijn series verspreiden zoals Netflix. Ze moeten altijd en overal beschikbaar zijn, op alle apparaten.”

Brunetti schetste hoe belangrijk sociale media zijn in zijn werk. Meningen op Twitter en Facebook kunnen een productie maken of breken. Acteurs die een grote schare volgelingen op sociale media meebrengen, hebben meer kans op een rol.

Het Netflix-model heeft één probleem: er is niet meer wekelijks één gezamenlijk moment waarop iedereen napraat over het programma van de avond ervoor. Sterker, in gezinnen waar partners samen ‘binge watchen’ (in marathon- sessies veel afleveringen achter elkaar kijken) blijkt het soms moeilijk om trouw samen te blijven kijken. Binge cheating, aldus Brunetti.