Televisie digitaliseert in vele gedaantes. Vier voorbeelden van het nieuwe kijken

Kevin Spacey tijdens de première van het tweede seizoen van House of Cards. Netflix groeit momenteel uit tot de belangrijkste plek voor nieuwe televisieseries, zo schrijft Jan Benjamin. Foto Reuters/Mario Anzuoni

De wereld digitaliseert en de televisie moet mee. Maar hoe? Hoe kunnen televisiebedrijven zich aanpassen aan de nieuwe digitale tijd? Vier voorbeelden van het nieuwe tv-kijken, gehoord vorige week op het SXSW-festival in Austin, Texas.

Hoe proberen televisiebedrijven zich aan te passen aan de nieuwe digitale tijd waarin likes op Facebook en commentaar op Twitter belangrijker worden dan kijkcijfers? De toekomst van de tv was vorige week een populair thema tijdens het Amerikaanse congres voor mediatechnologie South By Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Programmamakers, producenten en tv-bazen vertelden hoe zij zich aanpassen. NRC-journalist Jan Benjamin licht vier voorbeelden uit.

1. Verbreding online

Het Amerikaanse sportnetwerk ESPN verbreedt zijn diensten met nieuwe magazines op internet. “Wij moeten meer doen dan live sport en samenvattingen”, aldus de topman van ESPN in Austin. EPSN financierde drie jaar geleden onder meer de website Grantland van sportjournalist Bill Simmons. Zijn site gaat niet alleen over sport maar ook over populaire cultuur.

Vorig jaar kocht ESPN journalist en statisticus Nate Silver weg bij The New York Times. Silver werd bekend door zijn statistieken over het Amerikaanse honkbal en later de presidentsverkiezingen. Silver herlanceerde gisteren zijn blog FiveThirtyEight onder de vleugels van ESPN.

De organisatie van SXSW liet tijdens de sessies in een aantal grote zalen cartoonisten grafische samenvattingen maken van de presentaties.

2. Second screen

Het kinderprogramma Sesame Street zoekt het in slimme spellen voor tv en tabletcomputers. Tijdens SXSW toonde de makers van de Amerikaanse Sesame Street een app die kinderen leert gitaar spelen.

In Abby’s Fairy Rock fladdert de meisjespop Abby Cadabby moeiteloos van (smart) tv naar app en terug. De app is gemaakt samen met automatiseerder Qualcomm.

3. Youtube-kanalen

Ynon Kreiz, de voormalige topman van Endemol, beheert nu duizenden kanalen op YouTube – en verkoopt zijn bedrijf Maker Studios mogelijk voor een half miljard dollar aan Disney.

Het populairste kanaal van dit moment is van een Zweedse gamer genaamd PewDiePie. Hij speelt computerspellen terwijl hij ze van komisch commentaar voorziet.

Niet alleen Disney investeert in YouTube-diensten. Ook andere grote mediaconcerns staken geld in partijen als Machinima en Full Screen.

4. Het Netflix-model

Netflix wordt ondertussen de belangrijkste plek voor nieuwe televisieseries. “Wij maken geen kijkcijfers bekend”, zei producent Dana Brunetti van de Netflix-serie House of Cards op SXSW:

“Ze zouden de grote networks wegblazen. Traditionele televisie zoals we het nu kennen is binnen vijf jaar uitgestorven.”

Brunetti - met Kevin Spacey eigenaar van producent Trigger Street - schetste in Austin hoe belangrijk sociale media zijn in zijn werk. Meningen op Twitter en Facebook kunnen een productie maken of breken. Acteurs die een grote schare volgelingen op sociale media meebrengen, hebben meer kans op een rol. En Kevin Spacey is zo’n acteur.

Twitter avatar KevinSpacey Kevin Spacey Here is a page full of pics of me taking pics. He shoots, he scores! And that settles that! http://t.co/hH0cjAQdtS http://t.co/4SoZFRXKv3

Bekijk tot slot de Grafische samenvatting van de sessie met Brunetti, getiteld ‘Are we all producers now?

    • Jan Benjamin