Straks voor iedereen: echte Jimmy Choo’s

Wie ooit een seizoen van de Amerikaanse televisieserie Sex and the City heeft gekeken, kent de explosies van uitzinnige vreugde. Iedere keer dat Carrie Bradshaw (een rol van Sarah Jessica Parker) een paar nieuwe schoenen van Jimmy Choo in handen kreeg, was het raak. De populariteit van het luxe Britse modemerk steeg door de serie naar ongekende hoogte.

Daar, buiten bereik, zullen de pumps, sneakers en tassen van de van oorsprong Maleisische ontwerper Choo voor velen waarschijnlijk blijven; de schoenenprijzen beginnen bij ongeveer 300 euro. Toch is het binnenkort misschien mogelijk om een eigen Choo in bezit te hebben. In de vorm van een aandeel dan.

Het Zwitserse Labelux, sinds 2011 eigenaar van het modehuis, zou een gang naar de beurs in Londen overwegen. Volgens bronnen dicht bij het management van Jimmy Choo zou dat al dit jaar kunnen gebeuren. Labelux zou er inmiddels met meerdere banken gesprekken over hebben gevoerd. Analisten schatten de marktwaarde van Jimmy Choo op 1,3 miljard euro.

Labelux kocht het modehuis drie jaar geleden voor zo’n 625 miljoen euro. Hoeveel aandelen Labelux wil gaan verhandelen, is onbekend. Duidelijk is wel dat het om een kleine hoeveelheid zou gaan. Labelux, dat ook luxemerken Bally en Zagliani in bezit heeft, zou de volledige controle over Jimmy Choo willen behouden.

Een eventuele beursgang moet 240 miljoen euro opleveren. Dat wil Labelux besteden aan de uitbreiding van het merk Jimmy Choo in Azië, waar de vraag naar luxekleding en designerschoenen de afgelopen jaren sterk is toegenomen.

Hoewel een definitief besluit van Labelux volgens insiders nog even op zich laat wachten, moet een blik op het recente verleden de Zwitserse eigenaren gunstig stemmen. De beursgang van het Frans-Italiaanse luxe kledingmerk Moncler in december was een van de meest succesvolle van het afgelopen jaar. De prijs van een aandeel Moncler steeg op de eerste dag met 47 procent van 10 naar ruim 14 euro. Het leverde het bedrijf een marktwaarde van 3,7 miljard euro op. De waarde van een andere Italiaanse producent van luxegoederen, Salvatore Ferragamo, is sinds een beursnotering in 2011 meer dan verdubbeld. Hetzelfde geldt voor Brunello Cucinelli, een Italiaans modehuis dat kasjmieren sweaters van meer dan 3000 euro per stuk verkoopt en in 2012 de beurs op ging.

Modehuis Jimmy Choo werd in 1996 opgericht door de Maleisische ontwerper zelf en Tamara Mellon, destijds redacteur van het Britse modetijdschrift Vogue. Choo verkocht zijn aandeel in het bedrijf vijf jaar later. Toen Labelux het bedrijf in 2011 overnam, stapte ook Mellon op.

    • Harrison van der Vliet