Opinie

    • Arjan van Veelen

Nooit meer een plakoorlog

De Grieken bedachten de democratie, daarna hebben Thorbecke, Karl Marx en Sywert van Lienden er nog wat aan zitten finetunen, maar nu is het systeem wel af, dacht ik – tot ik oog en oog stond met de Trotter.

De Trotter is een nieuw verkiezingsbord. Het lijkt op een gigantisch flatscreen op een voetstuk, ruim vijf meter hoog. Er zitten geen losse posters op gelijmd, zoals bij die ouwe houten plakborden. Nee, er is een doek van vinyl op gespannen. Daarop staan alle posters netjes naast elkaar geprint, op volgorde van de kieslijst – VVD en PvdA exact zo groot als de Radicale Oppositie Beweging (R.O.B.).

‘Trotter.eu’, staat op het frame. Dat leidt naar het bedrijf Image Building, waar ik spreek met Raymond in ’t Veld, sales. Hij vertelt dat de Trotter, na een experimentele fase, nu is uitgerold in meer dan tien gemeenten, van Eindhoven tot Amsterdam. Voordelen van de Trotter:

- Tweezijdig te gebruiken.

- Duurzaam, mobiel en herbruikbaar. Gewoon met een oplegger door de stad en plop, plop, plop, overal Trotters.

- Het voetstuk kan dienen als tijdelijk straatbankje.

- Geen plakoorlogen of wildplakkers. Alle partijen krijgen dezelfde kans.

Enzovoorts. Image Building is een Nederlands bedrijf met ongeveer veertig werknemers. Twintig jaar terug bedacht het ook die reclamespandoeken op aluminium buizenframes. Nu verovert het de wereld met de Trotter. „Het is eigenlijk gewoon een paal”, zegt In ’t Veld, „iedereen had het kunnen bedenken”.

Een totempaal voor de democratie dus. Hoewel, sommige politieke vrijwilligers denken vol weemoed aan hun plaktochten met een emmer behanglijm. Nu hoeven ze alleen maar een postertje te mailen naar Trotter, die ze daarna uitprint. Al blijkt zelfs dat lastig, bijvoorbeeld in de hoofdstad, waar liefst 27 partijen meedoen. Sommigen partijen kwamen met een knutselwerkje in Word. Die werden een handje geholpen door het bedrijf.

Dat brengt me op een idee. Als een bedrijf helpt met posterontwerp, waarom niet een stap verder: helpen met de inhoud van de poster? Maakt de politiek meteen iets professioneler. Ik sprak laatst een sympathieke ondernemer uit Eindhoven, de stad waar vorige keer de opkomst het laagst was. Duncan Callender, heet hij, eigenaar van Big Thinking, een innovatief adviesbureau voor o.a. jeugdbeleid. In januari stampte hij een lokale politieke partij uit de grond: de Jeugd Partij. Met, uiteraard, een stevige visie op: jeugdbeleid.

Uniek, bij mijn weten, zo’n bedrijfpartij. Hier geen amateuristische filmpjes, maar een superstrakke campagne. Duncan hoopt dat ze straks een wethouder mogen leveren. Theoretisch stuit je dan op een klein puntje: de gemeente Eindhoven is ook hun klant. Maar daar kwamen ze wel uit.

Zo zijn ondernemers. Daarom is het, 2500 jaar na Pericles, tijd voor een update van de democratie: privatiseer de politiek. Gewoon de boel uitbesteden aan de commercie. Die is toch al aan de macht, alleen achter de schermen. Wel zo eerlijk dus. En veel professioneler. Nooit meer suffe debatten, sneue filmpjes of kliederige plakoorlogen. En wanneer de wil van de consument exact samenvalt met de macht, is dat óók democratie.

    • Arjan van Veelen