Millimeteren op en om een schaatspak

Een voormalige oorlogsverslaggever moet in de Nederlandse schaatswereld de vrede herstellen. Want achter de euforie die Sotsji ontketende, gaat een conflict schuil dat zich niet op de ijsbaan voltrekt, maar achter de groene tafel.

De KNSB, de schaatsbond, is de ene partij; de VPS, de andere partij. Dat is de Vereniging Professionele Schaatsploegen, waarin de sponsoren gezamenlijk voor hun belangen opkomen. Inzet van de ruzie: aandacht op de schaatspakken in de vorm van reclame-uitingen. Simpel gezegd willen de schaatsploegen wat meer ruimte voor bijvoorbeeld het woord Clafis. Opdat in het bijzonder de televisiekijkers die door de publieke omroep in zo’n ruime mate schaatsbeelden krijgen voorgeschoteld, begrijpen wie er meebetaalt aan die schaatssuccessen. Dat moet dan ten koste gaan van een andere financier: KPN, hoofdsponsor van de KNSB.

Een ruzie over, vooral, centimeters. Gemillimeter dus. Daar moeten volwassen mannen en vrouwen kunnen uitkomen. Zou je zeggen. Maar dat lukt maar niet. Het zal niet helpen dat de KNSB al maanden zonder voorzitter zit, nadat Doekle Terpstra na wat boze woorden van Sven Kramer zijn hamer in de vrieskist stopte. VPS zegde kort voor de Spelen van Sotsji het vertrouwen in de bond op.

Op verzoek van de KNSB is communicatieadviseur en oud-journalist Driessen als bemiddelaar aan de gang gegaan. Hij was jarenlang directeur communicatie bij Aegon, de vorige hoofdsponsor van de KNSB. Het gemor van de sponsoren van de schaatsploegen is hem dus niet onbekend. Hij heeft haast. Het afgelopen weekend werd in Heerenveen de cyclus die World Cup heet afgesloten en het komend weekend wordt, ook in Thialf, de WK allround geschaatst. Na deze week zit het schaatsseizoen 2013/2014 erop. Het is ook de week waarin Driessen tot een oplossing van het conflict wenst te komen, zo zou hij intern hebben laten weten.

Vaststaat dat vier van de acht grotere sponsoren van schaatsploegen er na dit olympische jaar de brui aan geven: TVM, BAM, Liga en Activia. Niks bijzonders op zichzelf, dat gebeurt vaker voor het begin van een nieuwe olympiade. Maar met een economische crisis nog in het korte termijngeheugen helpt het dan niet als bedrijven blijkbaar obstakels ervaren bij hun kostbare sponsoring. Toch heeft zich vorige week een nieuwe sponsor aangediend. De Friese coach Jillert Anema is in zee gegaan met Clafis en enkele co-sponsoren. Jorrit Bergsma, de marathonman die goud won op de tien kilometer in Sotsji, is het bekendste lid en ook zijn aanstaande echtgenote, de Amerikaanse Heather Richardson treedt tot deze nieuwe schaatsploeg toe. Die toch al naar een internationale samenstelling streeft: met meer Amerikanen en mogelijk ook de Chinese sprintster Beixing Wang. Mondjesmaat gebeurde het al dat buitenlandse schaatsers in dienst van Nederlandse ploegen reden, maar in Friesland – Heerenveen wordt de thuisbasis – lijkt deze ontwikkelingssamenwerking pas echt gestalte te krijgen. Dat is, bij mogelijke twijfel over de toekomst van het langebaanschaatsen als olympische sport, van belang.

De naam Clafis is indirect afgeleid van het Latijnse woord Clavicula. Dat betekent sleutel. Een sleutel wil nog weleens de opening naar een oplossing bieden. Ongetwijfeld gaat Driessen te rade bij de directeur van dit Friese ingenieursbureau, Bert Jonker, die vorige week alvast een nieuw conflict met de KNSB in het vooruitzicht stelde: hij zweert bij Thialf als de Nederlandse schaatstempel, terwijl de bond na een onhandige en conflictueuze procedure de toekomstige schaatshal in Almere deze status wil gaan geven.

Jan Driessen versloeg voor de televisie (Brandpunt, Netwerk) oorlogen in Joegoslavië en Afrika. Maar hij was ook jarenlang parlementair verslaggever (Den Haag Vandaag). Hij weet dus van het poldermodel, van het zoeken naar compromissen tussen soms moeilijk te verenigen coalities. Dat geeft hoop. De titel van het boek dat hij vorig jaar schreef, getuigt in elk geval van ambitie: Alles moet deugen.

    • John Kroon