Met paard en zwaard elkaar te lijf

Familie overleeft in postapocalyptische wereld na de grote stroomuitval.

Charlie (Tracy Spiridakos) en haar geleerde moeder Rachel (Elizabeth Mitchell) buigen zich over astmatisch broertje Danny (Graham Rogers).

Naar series kijken we en romans lezen we omdat we willen begrijpen hoe mensen zijn. Als we de aard en de eigenaardigheden van de ander kennen, komen we misschien ook dichter bij onszelf. Het is één mogelijke verklaring voor de niet aflatende stroom aan postapocalyptische series en films. Niets, zo is de gedachte, legt ons ware karakter zo bloot als de barre omstandigheden na een wereldramp.

In Revolution schakelt een team van wetenschappers met een nieuwe vinding per ongeluk alle elektriciteit in de wereld uit. Teruggeworpen naar een tijd zonder gemotoriseerd vervoer, zonder computers en telefoons wordt de mens weer boer en ridder.

Vijftien jaar na deze ‘black-out’ is de VS uiteengevallen in vijf republieken. De Monroe Republiek, met een leger onder leiding van de wrede Sebastiaan Monroe, maakt jacht op de verantwoordelijke wetenschappers. Zij worden in staat geacht het licht weer aan te kunnen doen. Monroe houdt één van hen gevangen en ontvoert haar zoon om haar medewerking af te dwingen.

Centrale figuur in deze verwikkelingen is Miles Matheson. Zijn neef en schoonzus zijn ontvoerd en zijn nichtje vraagt hem hen samen te bevrijden. Maar Miles is ook de man die met zijn jeugdvriend Monroe diens republiek heeft gesticht. In de wetteloze tijden na de black-out begonnen de twee mariniers uit nobele motieven met het verdedigen van onschuldigen. Maar voor ze het wisten, waren ze leiders van een eigen terreurstaat. Die geschiedenis wordt verteld in de flashbacks. Net als in Lost geven terugblikken de personages en het verhaal diepte.

Hoewel Miles is gedeserteerd uit zijn eigen leger is hij voor schaamte of schuldgevoel te laconiek. Maar nu hij optrekt tegen zijn vroegere vriend wordt hij diverse keren voor indringende morele keuzes gesteld.

Voortdurend wordt er nieuw licht geworpen op de vraag wat Miles, Monroe en de wetenschappers heeft gemaakt tot wie ze zijn. Sommigen hebben maar een kleine impuls nodig om gewetenloos te worden, anderen begaan wandaden na onmogelijke morele dilemma’s. Eenduidige verklaringen zijn er niet.

Wat broedt er niet allemaal in het gemoed van mensen? Zie Tom Neville, voor de black-out een man die achteloos werd vernederd door zijn baas. Daarmee bouwde hij voldoende frustratie op om een nieuw leven lang meedogenloos te zijn als legercommandant onder Monroe – overigens weer een indrukwekkende rol van Giancarlo Espesito (Gus uit Breaking Bad).

De aandacht voor persoonlijke motieven en reflectie mengt soms slecht in een serie die wordt voortgestuwd door actie en avontuur, met onder meer lekker ouderwetse zwaardgevechten. De spanning wordt goed op peil gehouden met talloze verwikkelingen, maar de finale wordt te langdurig ingeleid en te lang gerekt. Daar staat tegenover dat je op verknipte karakters als Miles en Monroe, die opereren aan wisselende zijdes van goed en kwaad, niet gauw raakt uitgekeken.

    • Ron Rijghard