Konden de passagiers niet bellen?

De MH370 roept steeds meer vragen op. Waarom is het toestel niet uit de lucht gehaald?

‘Bid voor MH370’, luidt de tekst op straat in het Maleisische Kuala Lumpur. Foto AP

De bocht die vlucht MH370 van zijn koers richting Beijing bracht, werd in de boordcomputer ingesteld en daardoor automatisch uitgevoerd. Dat melden Amerikaanse functionarissen die betrokken zijn bij het onderzoek aan The New York Times. Dit betekent dat de twee piloten het vliegtuig niet handmatig hebben gekeerd, maar dat de automatische piloot een afwijkend vluchtplan volgde en de Boeing 777-200ER op 8 maart niet richting China stuurde. Sindsdien ontbreekt elk spoor van het vliegtuig.

Het is niet helder of het vluchtplan voor vertrek of tijdens de vlucht is gewijzigd. Tijdens een normale vlucht is het niet ongewoon het vluchtplan te wijzigen om een kortere route te nemen of slecht weer te ontwijken. Piloten kunnen de route wijzigen door in een computer nieuwe zogenoemde waypoints in te voeren. Waypoints zijn vaste plaatsen in de lucht die piloten gebruiken om te navigeren.

De beheerste methode om het vliegtuig te keren sterkt onderzoekers in het vermoeden dat vlucht MH370 met 239 inzittenden opzettelijk van de route naar Beijing is gebracht. Al tien dagen ontbreekt elk spoor van de Boeing. Gisteren zijn schepen en vliegtuigen begonnen met het uitkammen van de Indische Oceaan. Uit satellietgegevens blijkt dat dat een van de twee locaties is waar het vliegtuig zich zou kunnen bevinden.

Indonesië en Australië leiden de zoektocht in de diepe oceaan. Als MH370 inderdaad in het water is gestort kan het jaren duren voordat er iets gevonden wordt. Gisteren werd bekend dat de Maleisische autoriteiten Franse luchtvaartexperts naar Kuala Lumpur hebben gebracht om te assisteren. Zij hebben ervaring met het zoeken naar een wrak in diepe wateren. In 2009 stortte een Airbus A330 van Air France in de Atlantische Oceaan. Het duurde ruim twee jaar voor het wrak geborgen kon worden.

Tegenstrijdige berichten

Vandaag ontkende de topman van Malaysia Airlines een bericht van de Maleisische onderzoekers van gisteren dat het Aircraft Communications and Addressing System (ACARS) is uitgezet voordat de piloten hun laatste woorden met de luchtverkeersleiding wisselden. Dit soort tegenstrijdige berichten schaadt het vertrouwen in het Maleisische onderzoek en is nadelig voor landen met grote belangen, als de VS en China. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing wil snel uitsluiten dat een van hun belangrijkste producten onveilig is. Aan boord van MH370 waren ruim 150 Chinese inzittenden. China noemde de Maleisische aanpak eerder „onaanvaardbaar”. In Maleisië wordt inmiddels aangedrongen op een parlementair onderzoek naar de aanpak van deze crisis.

Een woordvoerder van het Chinese ministerie van buitenlandse zaken maakte vandaag bekend dat het land 21 satellieten inzet om vanuit de lucht naar MH370 te speuren. Als het vliegtuig naar het noorden is gevlogen, en dus niet in de Indische Oceaan terecht is gekomen, kan het toestel zich ergens in het onherbergzame westen van China bevinden. De Chinezen zeiden ook dat geen van de Chinese inzittenden banden hadden met terroristische organisaties.

Telefoonbereik

Tien dagen na het verdwijnen van vlucht MH370 lijken de raadsels alleen maar groter te worden. Het is onduidelijk waarom de passagiers niet getracht hebben telefonisch contact te zoeken met de grond. Het kan zijn dat het vliegtuig te hoog vloog of buiten bereik was. Maar sommige experts wijzen erop dat zeker op het moment dat MH370 de draai maakte en over Maleisië vloog er een kans is dat er telefoonbereik was. Het kan zijn dat de passagiers niet door hadden dat er iets mis was. Het kan zijn dat de passagiers door een nog onbekende reden bewusteloos waren.

Ook is het volstrekt onduidelijk of de Chinese, Indiase, Indonesische of Australische luchtmacht doorhad dat er mogelijk een onbekend vliegtuig in hun luchtruim verkeerde. Grote openheid van zaken geven de landen hier niet over. De drang om MH370 op te sporen botst hier op de zwijgzaamheid omtrent de nationale radar- en luchtverdedigingssystemen. De bereidwilligheid de Boeing van Malaysia Airlines te vinden is groot, getuige de enorme internationale zoekactie. Maar militaire geheimen prijsgeven, is ook weer niet de bedoeling.

    • Melle Garschagen