Kinderen fladderen van Sesamstraat naar gitaar-app

Sommige producenten zagen een paar jaar terug nog weinig in het tweede scherm, de second screen-app. Een kijker die met zijn smartphone of tablet bezig is, ziet niet wat er op tv gebeurt.

Die houding is omgeslagen. Brancheorganisatie SPOT stelde onlangs: „Het tweede scherm lijkt de norm geworden”. Tv-kijken kan uitstekend vanuit een relaxstand, aldus SPOT, lekker ontspannen op de bank, maar als je dat wilt kun je ook via een tweede scherm actief betrokken zijn bij wat zich op het scherm afspeelt.

Het tweede scherm laat zich gebruiken op twee manieren. Via sociale media als Twitter en Facebook discussiëren kijkers over televisie. Dat voelt alsof „een miljoen mensen naast je op de bank meekijken”, aldus een spreker tijdens SXSW. Het versterkt live programma’s (Eurovisie Songfestival, voetbal). En het zorgt dat een omroep als de VPRO niet langer een dure app voor Zomergasten hoeft te maken. Twitter doet de truc.

Het tweede type biedt niet langer alleen extra feitjes bij bijvoorbeeld sport maar combineert het eerste en het tweede scherm. Een Nederlandse voorbeeld is de app van The Voice of Holland. Kijkers namen virtueel plaats op de stoelen van de jury.

Tijdens SXSW toonde de makers van de Amerikaanse Sesame Street een app die kinderen leert gitaar spelen. In Abby’s Fairy Rock fladdert de meisjespop Abby Cadabby moeiteloos van (smart) tv naar app en terug.

„Wij zoeken naar nieuwe manieren om kinderen dingen te leren”, zei Jessie Hopkins van Sesame Workshop. „De motorische vaardigheden van kleine kinderen zijn nog beperkt. Een second screen-app leent zich geweldig om muziek te leren. Kinderen hebben een grote behoefte om met Abby, of in een andere app met Grover, te praten. Als ze ontdekken dat dat nu echt kan, is dat magisch.”