‘Info Thaise luchtmacht sterkt vermoeden koerswijziging MH370’

Een Japans legervliegtuig op een basis in het Maleisische Subang. Tientallen landen assisteren Maleisië bij de zoektocht naar MH370. Foto AP / Vincent Thian

Het Thaise leger heeft tot het moment dat vlucht MH370 van de radar verdween gewoon vluchtinformatie en communicatiedata ontvangen van het vliegtuig van Malaysia Airlines. Dat heeft een woordvoerder van de Thaise luchtmacht vanmiddag gezegd tegen CNN.

De nieuwe informatie duidt erop dat het vliegtuig, dat opsteeg in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur en als eindbestemming Beijing had, een scherpe draai in westelijke richting heeft gemaakt nadat de communicatie was uitgevallen. De Maleisische premier maakte zaterdag bekend dat het volgens de onderzoekers zeker is dat het communicatiesysteem is uitgeschakeld door één of meerdere mensen in het vliegtuig en dat het toestel daarna bewust heeft koersgezet in een andere richting.

Vlucht MH370 verdween in de nacht van vrijdag op zaterdag, om 1.22 uur lokale tijd, van de radar en is sindsdien spoorloos. Zes minuten later detecteerde het Thaise leger een onbekend signaal van een vliegtuig dat in tegengestelde richting, aldus de woordvoerder van de luchtmacht tegen CNN. Dit onbekende signaal was mogelijk het signaal van vlucht MH370. Het onbekende vliegtuig zond volgens de woordvoerder met tussenpozen signalen uit. Uiteindelijk verdween het onbekende vliegtuig ook van de Thaise radar.

Onze correspondent in Zuidoost-Azië Melle Garschagen vindt het opmerkelijk dat de informatie van de Thaise luchtmacht pas tien dagen na de verdwijning van het vliegtuig naar buiten komt:

Twitter avatar mgarschagen Melle Garschagen 10dagen na verdwijning #MH370 geeft Thaise leger toe een onbekend vliegtuig op de radar te hebben gevolgd.

‘Verandering in route naar westen niet handmatig’

The New York Times meldde vanochtend dat de verandering in de route die het verdwenen toestel van Malaysia Airlines vloog, niet handmatig is gebeurd. De eerste bocht naar het westen werd via een computersysteem ingevoerd en waarschijnlijk geprogrammeerd door iemand in de cockpit die verstand had van vliegtuigsystemen. Het versterkt de vermoedens dat het vliegtuig waarschijnlijk gekaapt is.

Het is niet helder of het vluchtplan voor vertrek of tijdens de vlucht is gewijzigd. Tijdens een normale vlucht is het niet ongewoon het vluchtplan te wijzigen om een kortere route te nemen of slecht weer te ontwijken. Piloten kunnen de route wijzigen door in een computer nieuwe zogenoemde waypoints in te voeren. Waypoints zijn vaste plaatsen in de lucht die piloten gebruiken om te navigeren.

Indonesië en Australië leiden intussen de zoektocht in de diepe oceaan. Als vlucht MH370 inderdaad in het water is gestort kan het jaren duren voordat er iets gevonden wordt. Gisteren werd bekend dat de Maleisische autoriteiten Franse luchtvaartexperts naar Kuala Lumpur hebben gebracht om te assisteren. Zij hebben ervaring met het zoeken naar een wrak in diepe wateren. In 2009 stortte een Airbus A330 van Air France in de Atlantische Oceaan. Het duurde ruim twee jaar voor het wrak geborgen kon worden.

    • Pim van den Dool