Dit lijkt verdacht veel op uitstel en niet op afstel

ING ging gisteren door het stof vanwege de ophef van vorige week // De bank zegt onduidelijkheid rond het vermarkten van klantgegevens te betreuren // De plannen lijken echter slechts in de koelkast te staan

Met een nederige brief op haar website wist ING gisteren vakkundig de angel te verwijderen uit de volkswoede die vorige week rond de bank was ontstaan. In die brief, gericht aan alle 4,2 miljoen klanten die online bij ING bankieren, bood directeur Nick Jue zijn excuses aan voor de „onduidelijkheid die is ontstaan” rond de plannen van de bank om betaalgegevens van klanten te gaan vermarkten. En „voor de onrust waartoe dit heeft geleid” in de samenleving. Jue kondigde, om zijn excuses kracht bij te zetten, aan dat ING „voorlopig” afziet van de plannen.

Na de shitstorm die vorige week op internet en elders opstak, nu vrijwel louter lovende reacties. De AFM, die eerder nog harde kritiek had geuit op de plannen, sprak van „een positieve stap” van ING. Tweede Kamerleden spraken van „een verstandig besluit”. En de Consumentenbond, die in een open brief ING-bestuursvoorzitter Ralph Hamers opriep om principieel af te zien van de plannen, noemde de beslissing „goed nieuws”.

Een tikkeltje voorbarig

Maar was die opluchting niet een tikkeltje voorbarig? Wie de brief van directeur Jue goed leest, ziet ook dat ING geenszins van plan is om de plannen definitief te schrappen. Ze worden alleen een tijdje in de ijskast gelegd. Jue zegt in de brief dat ING goed luistert naar „de signalen” uit de maatschappij. En dat er daarom „voorlopig geen proef zal plaatsvinden”. Maar hij zegt ook dat ING de komende tijd „in gesprek gaat met haar klanten” over de precieze inhoud van de plannen. En dat de uitkomst van die gesprekken best weleens zou kunnen zijn dat ING dan alsnog klantgegevens gaat vermarkten. Maar dan later dan oorspronkelijke gepland.

Dat laatste zou geen verrassing moeten zijn. De top van ING, inclusief topman Hamers, is een warm pleitbezorger van het gebruik van big data door banken. Binnen de bank heeft hij zich hiervoor al eerder hard gemaakt, melden bronnen bij ING. Big data is onderdeel van de toekomst van banken, vindt Hamers. En met hem zouden meerderen in het topkader daarvan overtuigd zijn.

In theorie goud waard

Logisch, want de betaalgegevens waarover banken beschikken, kunnen in theorie goud waard zijn. Het zijn intieme stukjes informatie over een persoon, die vrijwel nergens anders verkrijgbaar zijn voor bedrijven die bij deze klanten willen adverteren. Zelfs niet bij Google of Facebook. En nu de verdienmodellen van banken structureel onder druk zijn komen te staan door allerlei regelgeving die banken stabieler moet maken, zijn ze naarstig op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen.

Een ING-woordvoerder zegt dat de bank de komende tijd gaat kijken of er voldoende draagkracht is bij de consument. Dat moet gebeuren door met die consument op verschillende manieren in gesprek te gaan, bijvoorbeeld via reguliere bijeenkomsten met klantraden. Wanneer er in de ogen van ING voldoende draagkracht is, zegt de woordvoerder „niet te kunnen specificeren”. Maar ze is er wel van overtuigd dat er genoeg klanten zullen zijn die, als ze precies weten wat ING van plan is, toch interesse zullen tonen. Als afstel klinkt dat zeker niet. Als uitstel wel.

    • Chris Hensen