Techniek zet bij seizoensstart pikorde in Formule 1 op zijn kop

De Formule 1 beleefde in Melbourne een verrassende start. Wereldkampioen Sebastian Vettel viel al snel uit.

De techniek heeft in de Grand Prix op het statencircuit van het Australische Melbourne de hiërarchie van de Formule 1 direct drastisch op zijn kop gezet. Vooral Red Bull beleefde een teleurstellende seizoensouverture: viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel viel al snel uit, door problemen met het vermogen van zijn Renault-turbomotor.

Even leek het er op dat zijn teamgenoot Daniel Ricciardo met een tweede plaats achter winnaar Nico Rosberg (Mercedes) voor Red Bull goede zaken had gedaan. De Australiër werd echter gediskwalificeerd, wegens te hoog brandstofverbruik.

De seizoensstart was door de racewereld met spanning tegemoetgezien. Zelden had de internationale automobielfederatie FIA zo veel nieuwe spelregels en technische aanpassingen doorgevoerd. Voor het eerst sinds 1988 werd er weer met turbomotoren gereden. Bovendien mochten de coureurs maar 100 kilo brandstof (130 liter) voor de hele race gebruiken. Veranderingen die bedoeld zijn om meer strijd in de Formule 1 te krijgen.

De nieuwe spelregel met betrekking tot de bandstof brak Red Bull-rijder Ricciardo op. Zijn RB10 bleek teveel benzine te hebben verbruikt. De fuel flow sensor van de FIA, die de verbranding in de zescilindermotor bijhield, liet daarover geen misverstand bestaan. Red Bull tekende beroep aan tegen de diskwalificatie. Ricciardo had volgens het team het hele weekend al problemen met de sensor van de organisatie.

Regerend wereldkampioen Sebastian Vettel kampte al tijdens de opwarmronden met technische problemen. „Geen vermogen”, klaagde hij over de boordradio. De Duitser was in de kwalificatie door een softwareprobleem niet verder gekomen dan een twaalfde startpositie.

Ook Lewis Hamilton (Mercedes), die van poleposition was vertrokken, kreeg technische problemen. Mercedes sommeerde de Britse coureur al na twee ronden zijn motor te sparen. Volgens de nieuwe regels moet iedere coureur het in het nieuwe seizoen doen met vijf motoren.

Vooraf werd gevreesd dat maar weinig bolides door de geheel nieuwe aandrijving en de beperkte testperiode de finish zouden halen. Van de 22 coureurs haalden er dertien de eindstreep. De Japanner Kamui Kobayashi (Caterham) reed door een remfout direct na de start achterop bij Felipe Massa (Williams). Beiden vielen uit.

Nico Rosberg, die zijn vierde grandprixzege in zijn carrière behaalde, toonde zich tevreden over zijn Mercedes. „Een geweldige auto”, jubelde de winnaar, die meer dan 24 seconden voorsprong had op Ricciardo. Door diens diskwalificatie werd de Deen Kevin Magnussen (McLaren) tweede.