Overtuigende comeback Jeroen Krabbé op toneel

Eigenlijk is niet Vaslav Nijinkski de echte hoofdpersoon van Vaslav, het toneelstuk dat Arthur Japin schreef op basis van zijn gelijknamige, evocatieve roman. De legendarische danser blijft in boek en toneelstuk voornamelijk in raadselen gehuld. De man die zich veel meer laat kennen, is Sergej Diaghelev, de danstheaterproducent die Nijinski groot maakte, beminde en ontsloeg toen zijn protegé met een vrouw ging trouwen. Om zijn poging de intussen teruggetrokken levende sterdanser vele jaren later weer voor zich te winnen, cirkelt Japins relaas. En daarmee ook om de macht en de onmacht van zo'n producent.

In verfijnde taal, met net genoeg ironie om niet in statigheid te stollen, schreef Japin een stuk voor zes acteurs over het abrupte einde van Nijinski’s carrière – door Gijs de Lange geserreerd geregisseerd, in een stijlvast decor dat met schuivende panelen sierlijk refereert aan het theater als de wereld die voor veel podiumkunstenaars de enige echte wereld is.

Jeroen Krabbé maakt zijn toneelcomeback als een superieure Diaghelev, afwisselend ijzingwekkend en breekbaar. Maarten Heijmans, bekend van de tv-serie Ramses , is niet minder overtuigend, met zijn dansante lijf, expressief tot in vingers en tenen, en zijn obsessieve blik. Maar de tekst geeft hem minder houvast dan alle anderen, onder wie Noortje Herlaar als zijn delicate maar toch sterke vrouw, Floris Verkerk als gedienstige bediende en Beppie Melissen als de sardonische schoonmoeder. Ze spelen toneel over toneel, theater over theater.

    • Henk van Gelder