NS vernieuwt weer dubbeldekkers - krijgen lounge- en werkdeel

Na de oudere dubbeldekkers gaat de NS ook de eerste generatie van deze dubbeldeks Intercity's moderniseren. Foto ANP / Vincent Jannink

Ruim vierhonderd rijtuigen van dubbeldekkers van de NS krijgen vanaf deze zomer een opknapbeurt. Het bovenste deel wordt ingericht voor lezende en werkende treinreizigers, terwijl het interieur beneden “informeler” wordt met loungebanken. De treinen worden bovendien zuiniger, laat de vervoerder weten.

De 418 rijtuigen krijgen onder meer nieuwe schermen voor reisinformatie en draadloos internet. Ook komen er nieuwe toiletten, die ook toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel. De treinen zijn straks 20 procent zuiniger door betere stroomlijning, zuinigere klimaatinstallaties en ledverlichting die zich aanpast aan daglicht. Dat gaat er dan zo uitzien, twittert de NS:

Twitter avatar NS_online NS online Na de nieuwe Intercity Dubbelddekker, worden deze zomer de eerste generatie VIRM-dubbeldekkers gemoderniseerd. http://t.co/phnTDmFMWa

Het gaat om de eerste generatie zogeheten VIRM-dubbeldekkers, waar de NS sinds begin jaren negentig mee rijdt. De NS wil met de modernisering “beter inspelen op de wensen van reizigers”, zegt topman Timo Huges in een verklaring.

De NS kondigde in 2012 al aan oudere dubbeldekkers te vernieuwen met een vergelijkbare modernisering met lounge- en werkafdeling. Die treinen zijn al op het spoor, de laatste worden dit voorjaar afgeleverd. Volgens een woordvoerder worden deze gemoderniseerde treinen nu het hoogst gewaardeerd door treinreizigers in de treinbelevingsmonitor, reden om ook de nieuwere generatie op deze manier te moderniseren.

NS-dochter Nedtrain gaat de rijtuigen vanaf deze zomer in Haarlem onder handen nemen. De eerste opgeknapte treinen moeten in het voorjaar van 2016 gaan rijden. In 2020 moeten alle 418 rijtuigen klaar zijn.

    • Anouk van Kampen