ING doet voorlopig geen test met gebruik van betaalgegevens klanten

Foto ANP / Robin Utrecht

De ING, die vorige week nog aankondigde een proef te beginnen met het delen van informatie over betalingsgedrag van klanten met bedrijven, heeft besloten die proef weer af te blazen. Dat meldt de bank vandaag in een open brief aan haar klanten.

ING zegt in de brief in het interview met het FD waarin vorige week de proef werd aangekondigd “niet duidelijk genoeg” te zijn geweest over “dit zo gevoelige onderwerp”. De bank zei in het interview betalingsgedrag van klanten te willen delen met bedrijven. Daardoor zouden die klanten gericht advertenties kunnen krijgen. De proef, die dit najaar zou beginnen, zou eerst met enkele duizenden vrijwillige proefpersonen worden uitgevoerd. De bank kreeg veel bezorgde reacties van klanten die zich zorgen maakten over de bescherming van hun gegevens.

‘Dat spijt mij zeer’

Topman van ING Nederland Nick Jue biedt in de brief excuses namens de bank aan voor die onrust die onder klanten ontstaan is:

“Dat spijt mij zeer. Ik bied u dan ook allereerst mijn excuses aan voor de ontstane onduidelijkheid en de onrust waartoe dit heeft geleid.”

ING blijft zeggen dat de bank niet direct individuele gegevens van klanten aan bedrijven wilde delen of verkopen, maar enkel grote databestanden op basis van analyses van die gegevens - en dat alleen met toestemming van de klant. De plannen waren volgens Jue bedoeld om “klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren”:

“Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken. [...] Voor ING heeft bescherming van de persoonsgegevens van onze klanten de hoogste prioriteit. Want wij realiseren ons dat uw privacy een groot goed is.”

Proef voorlopig niet uitgevoerd

Toch zegt de bank nu de proef voorlopig niet te gaan uitvoeren. De bank wil eerst spreken met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties. Jue schrijft:

Of wij een proef gaan uitvoeren met een selecte groep klanten die hiervoor belangstelling heeft, wanneer en onder welke condities, zullen we pas bepalen na deze gesprekken. De belangen en behoeften van onze klanten staan daarbij centraal. Indien men voldoende voordeel ziet van een dergelijke aanvullende dienstverlening, zullen we mogelijk tot een test overgaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden.”

Pas als er genoeg draagvlak is, zal de proef dus worden doorgezet, aldus ING. De aankondiging van de test kwam ING op veel kritiek te staan, niet alleen van klanten, maar ook van Consumentenbond, Tweede Kamerleden, het College Bescherming Persoonsgegevens en toezichthouder AFM.

Wat is de prijs die ING betaalt voor dit plan? Lees het hele stuk over het plan en de reacties van vorige week hier.

    • Anouk van Kampen