Beurs Hongkong grijpt mis, Alibaba naar VS

De internetgigant uit China zou bij beursgang in Hongkong zeggenschap kwijtraken.

Tot groot verdriet van Hongkong heeft Alibaba, de Chinese internetreus in Hangzhou, besloten in New York naar de beurs te gaan. Maanden heet Alibaba onderhandeld met de Hongkongse beurs, maar het bestuur daarvan is niet bereid de regels alleen voor Alibaba te wijzigen.

Alibaba-oprichter Jack Ma en nog 28 investeerders van het eerste uur willen ook na de beursgang het recht behouden om de meerderheid van de toekomstige bestuurders te benoemen. In tegenstelling tot de beurs van New York geldt in Hongkong de „één aandeel, één stem”-regel.

„Wij zijn niet bereid speciaal voor één bedrijf deze regel, die essentieel is voor de bescherming van de rechten van de investeerder te wijzigen”, aldus de bestuursvoorzitter van de Hongkongse beurs Li Xiaojia gisteren in een verklaring. „Wij zijn er trots op dat Hongkong de bescherming van de rechten van de individuele investeerder hoog in het vaandel heeft. Het is onze kracht”.

Ma en de 28 investeerders bezitten nu ongeveer 13 procent van Alibaba, het Japanse Softbank 37 procent en Yahoo 24 procent. Ma, die vorig jaar terugtrad als bestuursvoorzitter, wil zeggenschap behouden door middel van een zogeheten duale aandelenstructuur, een opzet waarin aandeelhouders verschillende rechten hebben. New York staat deze structuur wel toe.

„Het betekent ook dat Ma en zijn groep niet willen dat de Chinese ankers worden gelicht en Alibaba een internationale onderneming wordt”, zegt Li Zhi van Analysis International. „Reken maar dat het bestuur Chinees blijft.” Hongkongse commentatoren zien in „het verlies van Alibaba” een bewijs dat Hongkong terrein verliest als financieel centrum en als „beursgangmarkt”. Ook Sina Weibo, het Chinese equivalent van Twitter, heeft gisteren New York uitgekozen voor een beursgang (ongeveer 500 miljoen dollar).

Alibaba, dat een geschatte waarde heeft van 120 miljard dollar, is uitgegroeid tot een onderneming die die nationale en internationale handel fundamenteel heeft veranderd. In 2013 werd via Alibaba voor meer dan 230 miljard dollar aan Made in China-goederen verhandeld en (via Alibaba-dochter AliPay) afgerekend.

Handelaren in Afrika, Europa, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika doen via Alibaba inkopen in China. Alibaba-dochters als Taobao en AliPayhebben voor een omwenteling gezorgd in de manier waarop Chinezen allerhande inkopen doen, van de duurste laptops tot een paar plastic oorbellen. (Online) winkelen is in China een van de meest geliefde activiteiten. De onlinemarkt zal in 2018 verdrievoudigd zijn naar 300 miljard dollar.

Alibaba heeft nu nog een marktaandeel van 45,1 procent (46,1 procent in 2012). Met de beursgang wil Alibaba het kapitaal ophalen om verder te investeren in mobiele internettechnologie en sociale media, want de concurrentie van nieuwe, kleine bedrijven is groot. Daaruit concludeerde Alibaba dat het niet vanzelfsprekend is dat het ook in de toekomst de grootste zal zijn. Daarnaast heeft het concern plannen voor het opzetten van een bank voor de middenstand.