Ansaldobreda neemt Fyra-treinen terug, NS krijgt 125 miljoen

Fyra-treinstellen op een rangeerterrein in Watergraafsmeer. Foto ANP / Koen van Weel

De Fyra-treinstellen die moesten gaan rijden op het hogesnelheidstraject tussen Nederland en België, worden teruggegeven aan AnsaldoBreda. De NS krijgt 125 miljoen euro van de Italiaanse fabrikant, melden de bedrijven in een gezamenlijk persbericht.

Het gaat om de door problemen geplaagde V250-treinen die vorig jaar na korte tijd van het spoor werden gehaald. Het verlies door het zogenoemde Fyra-debacle wordt door de deal met 37 miljoen euro teruggebracht naar 88 miljoen euro, schrijft de NS.

Het akkoord van het spoorwegbedrijf, Ansaldobreda en moederbedrijf Finmeccanica werd gemotiveerd door de vrees voor langdurige juridische procedures. Die zouden “veel energie en geld” hebben gekost.

AnsaldoBreda is tevreden over het akkoord, laat het bedrijf weten aan persbureau ANP.

“Het akkoord geeft aan dat de treinen betrouwbaar zijn en opnieuw kunnen worden ingezet. Dat is ook zeker ons doel. We zijn daarvoor met verschillende partijen in onderhandeling.”

Italiaanse treinen waren ‘onbetrouwbaar’

De V250-toestellen zouden tussen Amsterdam en Brussel rijden op het hogesnelheidstraject, maar werden na aanhoudende problemen geschrapt. De NS concludeerde na onderzoek naar de technische gesteldheid van de treinen dat er geen zicht was op een oplossing die vertrouwen gaf op herstel.

De V250-treinen zouden niet betrouwbaar genoeg zijn. Elke trein was bovendien anders afgewerkt en de verwachte levensduur was aanzienlijk korter dan de contractueel vastgestelde dertig jaar. De Fyra naar Brussel heeft in totaal slechts anderhalve maand gereden.

De NS kocht geen nieuwe hogesnelheidstreinen om de defecte Fyra’s te vervangen. In plaats daarvan zette de NS tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda intercityrijtuigen met Traxx-locomotieven in. Omdat de langzamere treinen wel rijden over de HSL-route, zijn ze wel sneller dan andere Intercity-verbindingen over conventioneel spoor.

Verlies NS door Fyra

De Fyra had op het HS-traject een snelheid van 250 kilometer per uur moeten halen. De treinen die nu en voor de komende acht jaar worden gebruikt tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda halen maximaal 160 kilometer per uur. Een directe verbinding tussen de Belgische en Nederlandse hoofdstad van NS en de Belgische Spoorwegen bestaat niet meer.

De NS draaide vorig jaar door de afschrijvingen op de Fyra een verlies van 43 miljoen euro. Mocht Ansaldobreda toch nog een aantal van de V250-toestellen doorverkopen, kan dat de pijn voor de NS nog een beetje verzachten. Het spoorwegbedrijf krijgt per verkochte trein een extra betaling, met een maximum van 21 miljoen euro.

Overigens hoeft de NS de tegenvaller niet helemaal zelf te dragen. Minister Dijsselbloem van Financiën liet vorig jaar weten dat het niet mogelijk is het gehele bedrag van 119 miljoen euro te verhalen.

De Tweede Kamer besloot begin juni dat er een parlementaire enquête naar het Fyra-debacle moest komen. De enquête, waarvan de resultaten waarschijnlijk pas over een paar jaar bekend zijn, dient voornamelijk om te reconstrueren hoe het mis kon gaan.

Lees ondertussen alvast de reconstructie terug die NRC Handelsblad maakte over de Fyra.