Jonge vr. zkt. single malt

Whisky haalt jenever in. De duurdere single malts doen het ook goed bij jonge vrouwen.

Whisky is een populaire drank onder jonge mensen geworden. Er zijn jongens van twintig die in de gaten houden wanneer whisky in de aanbieding is bij Gall & Gall. Een bekende distilleerderij adverteert in bushokjes met een whiskydrinkend meisje. Niet een wulps model om mannen mee lekker te maken maar een fris type in wie jonge vrouwen zich kunnen herkennen. De slijter bij wie ik onlangs een fles Talisker afrekende, vertelde dat de vraag naar whisky onder jonge klanten in zijn winkel fors gegroeid is. Ze vragen steeds meer naar Schotse single malts (een whisky van één soort graan) in plaats van bekende blends (een mix van whisky’s) als Jameson en Jack Daniel’s. Hoe komt het dat een kostbaar distillaat dat associaties oproept met oude heren bij het haardvuur nu in trek is bij een jong publiek?

„Cognac en jenever worden gezien als ‘oud’, maar whisky heeft geen saai imago”, is de verklaring van Léon Elshoff, eigenaar van whiskycafé L&B in de Amsterdamse Korte Leidsedwarsstraat. „Vergeet ook niet hoeveel reclame er voor whisky gemaakt wordt.” Onder zijn gasten ziet hij drie ontwikkelingen: whiskyliefhebbers zijn jonger dan voorheen, drinken betere whisky en weten steeds beter wat ze drinken. De leeftijd van het publiek dat op zijn 1.800 whisky’s afkomt, schat hij op 24 tot 50 jaar. Hij ziet steeds meer vraag naar proeverijen voor gevorderden. „De oudere generatie is merkentrouw, jongeren proberen meer”, zegt Elshoff. „Opvallend is de belangstelling van vrouwen onder de 35.” Zoals de Amsterdamse filosofiestudente Meike Mol (22). In cafés bestelde ze altijd Jameson, maar sinds kort is ze overgestapt op Talisker, een single malt afkomstig van het Schotse eiland Skye. „Ik drink ongeveer drie keer per week whisky. Daar geniet ik meer van dan van een simpel biertje.”

Joep Stassen, voorzitter van Spirits NL, de branchevereniging voor sterke drank, voorspelt dat whisky jenever gaat inhalen als meest geconsumeerde sterke drank in Nederland. In 2012 dronken Nederlanders 117.614 hectoliter jonge jenever versus 110.227 hectoliter whisky. Zo’n vijf procent van deze whisky is single malt uit Schotland. De wereldwijde export van Schotse destilleerderijen steeg tussen 2002 en 2012 met 87 procent.

Ook jazzmusicus Joost van Oldenbeek (23) uit Zwolle is een single malt-liefhebber. „Aan een goede single malt kun je de herkomst proeven. Zo’n fles is niet goedkoop, maar je kunt er lang mee doen.” Hij kijkt graag de Amerikaanse advocatenserie Suits. „De hoofdpersonen drinken rustig een glas whisky als ze een zaak gewonnen hebben. Macallan, toevallig een merk dat ik ook drink. Ik begrijp dat gevoel, die betekenis heeft whisky drinken ook voor mij. Ik kan me erop verheugen en ik ga ervoor zitten. Zie het als het verschil tussen een sigaret en een goede sigaar. Whisky dwingt je om even niets te doen.”

    • Ebele Wybenga
    • Tekst