‘Ik geef aandacht aan wat er voor me ligt’

Maarten Beucker Andreae

(40) is internetondernemer en medeoprichter van 2dehands.be en TTY.

Foto Maurice Boyer

Mentaliteit

„Mijn vader kwam rond zijn veertigste in de top van KLM. Ik heb veel respect voor zijn carrière, maar we zijn totaal verschillend. Hij is gestructureerd, legde ’s avonds een to do-lijstje op zijn ontbijtbord. Ik heb nog nooit een to do-lijst gemaakt, geef aandacht aan wat er voor me ligt. Als iets belangrijk is, komt het vanzelf bovendrijven. Hij leerde me het belang van integriteit, niet omdat hij erover sprak, maar omdat hij zo is. Toch lijk ik meer op mijn moeder. ‘Maarten, je moet alles proberen’, zei ze altijd.”

Bezieling

„De tempobeurs vind ik een ongelooflijk domme maatregel. Het gaat niet om tijd, maar om goede cijfers. Hoe kun je op school al weten wat je wilt worden? Ik heb elf jaar gestudeerd. Rechten, bedrijfskunde en toen informatietechnologie. Dat was het, daar vloog ik doorheen. In die tijd kwam ook internet op en startten we ons bedrijf. Ik voelde het vuur. Als puber begreep ik nooit waarom mijn ouders geen hippies waren geweest. Nu dacht ik: dit is mijn tijd, een megaverandering. Mensen zagen me als een prutser met een hobby, maar toen ik afstudeerde was ik opeens doctorandus met vier jaar werkervaring. Perceptie.”

Overtuiging

„Een goed idee is één, maar succes is vooral een kwestie van doorgaan. Mensen zeggen vaak: ik was te vroeg. Onzin. Dan was je de eerste, had je de hele markt kunnen pakken. Dan heb je het gewoon niet goed uitgevoerd. Met onze website 2dehands duurde het elf jaar voor we breakeven draaiden. Kijk, je hebt kwaliteit, tijd en budget. Bij een opdracht voor een klant kan het halen van de deadline belangrijker zijn dan de kwaliteit. Maar als ondernemer mag je nooit concessies doen aan kwaliteit, dat nekt je. Dus moet je zorgen voor een lange adem. Tijd en geld, regel het maar.”

Verlies

„TTY is geboren omdat wij geld nodig hadden voor de groei van 2dehands.nl. We waren begonnen in 1997, een jaar voor marktplaats.nl. In april 2000 gingen we naar Parijs, we wilden 20 miljoen ophalen bij investeerders en 2dehands in acht landen introduceren. Op dat moment klapte de internetbubbel en stonden we met lege handen. Toen zijn we TTY begonnen, complexe interactieve sites bouwen, NationaleVacaturebank.nl, Jaap.nl. De winst zou naar 2dehands gaan. Na vier jaar was er genoeg om te investeren, maar toen hadden we de markt verloren. Marktplaats had wel tijdig een investeerder gevonden.”

Strategie

„De verkoop van 2dehands.be en 2ememain.be aan eBay was geen mazzel, maar een militaire operatie. De les uit Nederland: het is een winner takes all-markt. Dus kozen we ervoor nummer één te worden in België, in plaats van overal nummer 3. In 2009 wilde eBay 20 procent van onze aandelen kopen, dat hebben we niet gedaan. Ik vroeg: ‘Wanneer wil je ons helemaal hebben?’ ‘Als jullie twee keer zo groot zijn als nummer twee’, was het antwoord. Daarop zijn we gaan koersen. Schaken. Zetten vooruit denken. Toen eBay ons in 2012 op een congres vroeg te praten, had ik mijn bankier al bij me.”

Ergernis

„Vermogende Nederlanders beleggen veel te veel in stenen. Dat is oud denken. Al dat geld ligt te slapen. Wij investeren niet alleen in bedrijven, we proberen ook breeding ground te creëren, bodem voor initiatieven. Zo investeer ik in Rockstart dat jaarlijks wereldwijd tien start-ups selecteert om in te investeren. Die vestigen zich hier, zo ontstaat innovatie. Er is zoveel talent en kennis in Nederland, WhatsApp hoeft echt niet in Amerika bedacht te worden. Als de rijken hun geld eens zouden laten rollen.”

Aspiratie

„De verkoop aan eBay is het coolste wat ik ooit heb gedaan. Alsof je met een lokale voetbalclub mag meedoen aan de Champions League en wint. Ik voelde me licht daarna, het was gelukt, klaar. Alles kan opeens. Niet alleen hebben we eigen geld om te investeren, we zijn ook de gasten die het al eens hebben gedaan, dat scheelt alles bij investeerders. We hebben nu nog vijf bedrijven, ik kan kiezen in welke ik vol gas wil gaan. Ik wil heel graag opnieuw van niets iets maken. Dat blijft het mooiste, dat we iets hebben gebouwd dat door 25 miljoen mensen per maand wordt gebruikt.”

    • Brenda van Osch