Vodafone publiceert onbedoeld gegevens van tienduizenden klanten

Foto ANP / Koen van Weel

Adresgegevens en telefoonnummers van ruim 91.000 klanten van Vodafone zijn onbedoeld gepubliceerd in de papieren en elektronische telefoongids en opgenomen in de bestanden van nummerinformatiediensten. Dat heeft Vodafone vanmiddag bekendgemaakt.

De fout is inmiddels hersteld. Betrokken klanten zijn vandaag op de hoogte gebracht.

De Nederlandse Vodafone-baas Rob Shuter reageert op zijn blog:

“Door een combinatie van technische en menselijke fouten hebben wij hun voorkeuren met betrekking tot vermelding in de telefoongids en bij nummerinformatiediensten niet op de juiste manier verwerkt. Dat had niet mogen gebeuren. Hoewel de fout inmiddels is hersteld, hebben we het vertrouwen van klanten beschaamd. Dat vind ik heel erg.”

Eind 2012 ging Vodafone geleidelijk over op een nieuw administratiesysteem. Door een technische fout kwamen de telefoonnummers van klanten die niet wilden dat hun nummer werd opgenomen, toch in de Telefoongids te staan. De nummers van klanten die daar juist geen bezwaar tegen hadden, werden onbedoeld niet opgenomen, aldus Vodafone. In totaal gaat het om 91.215 klanten die tussen december 2012 en januari 2014 via dit systeem zijn aangesloten.

Toen de fout bekend werd heeft Vodafone de Autoriteit Consument & Markt ingelicht en meteen alle telefoonnummers van alle betreffende klanten laten verwijderen bij de Telefoongids en de nummerinformatiediensten.

Volgens Shuter kreeg Vodafone “veel te laat in de gaten” dat het om een structureel probleem ging. Het bedrijf heeft eerdere klachten over onbedoelde opname steeds individueel afgehandeld.

    • Marije Willems