Van den Ende en Stallone laten Rocky zingen op Broadway, en hoe

Joop van den Ende heeft de krachten gebundeld met Sylvester Stallone, de twee produceerden de kersverse Broadwaymusical Rocky. En hoe; recensenten spreken van ‘een regelrechte hit’. Van den Ende is opgelucht, de producent heeft slechtere tijden gekend op Broadway.

De producenten van de nieuwe musical Rocky vlak voor de première op Broadway, gisteravond in New York. Foto AP/Amanda Schwab

Joop van den Ende heeft de krachten gebundeld met Sylvester Stallone, de twee produceerden de kersverse Broadwaymusical Rocky. En hoe: recensenten spreken van ‘een regelrechte hit’. Van den Ende is opgelucht, de producent heeft namelijk slechtere tijden gekend op Broadway.

Van den Ende is “ongelooflijk blij en enorm opgelucht”, zo zegt hij vandaag in NRC Handelsblad. Begrijpelijk: de recensies zijn overwegend enthousiast, ondanks dat ene slechte oordeel van recensent Ben Brantley van de New York Times. Zijn oordeel is vaak doorslaggevend voor het succes van musicals op Broadway.

Stallone over de gloednieuwe productie:

‘A hell of a fight’

De strenge Brantley constateert dat de voorstelling weliswaar om acht uur begint, maar eigenlijk pas om tien over tien. Dan begint de slotscène waarin Rocky Bilboa een beslissende bokswedstrijd wint. “A hell of a fight”, volgens Brantley, maar dat is dan ook ‘het enige echte genot dat de musical levert’ volgens de recensent.

Andere recensenten zijn echter lyrisch. Volgens de Wall Street Journal is de show “een regelrechte hit”. De musical heeft veel weg van de eerste Rocky-film uit 1976, zo merkt de auteur.

De krant zette een aantal opvallende verschillen op een rij tussen deze film en de musical. Een van de punten die uit het lijstje springen is dat de klassieker The Eye of the Tiger, die pas in de de derde Rocky-film is gebruikt, ook in de musical zit.

Het vakblad Entertainment Weekly rept van “opwinding op het puntje van je stoel”, de Chicago Tribune schrijft dat de show ‘de sensatie van een gevecht’ biedt, en ook Variety verwacht dat alle bezoekers weggeblazen worden door alle technologische hoogstandjes die voorbij komen.

Twintig jaar geleden ging Van den Ende al naar Broadway

Dit is de tweede keer dat Joop van den Ende een hit probeert te scoren op Broadway. Zijn eerste poging deed hij twintig jaar geleden. Toen was de musical Cyrano in Nederland een hit, waarop hij de grote sprong waagde: hij legde zeven miljoen dollar in om deze op Broadway uit te brengen.

Hij wilde het Nederlandse verhaal een internationale allure geven, een megaproject dat helaas uitliep op een flop, en daarmee een groot financieel verlies voor Van den Ende. Andere Tijden wijdde een uitzending aan dit verhaal.

    • Annemarie Coevert