Lekker dansen op djembés en tribale ritmes

Wat kun je dit weekend doen? Rolinde Hoorntje spot trends en tipt

Luister naar de track ‘SoWhat’ van het nieuwe album van Awanto3. Hoor die naam Awanto3. De Nederlandse Steven de Peven opereert onder een Afrikaans alias. Kijk naar de line up van het Rotterdamse poppodium Bird: de Zuid-Afrikaanse Culoe de Song werd onlangs ingevlogen voor een speciale afrohouse-avond. Tony Allen, drummer van Fela Kuti’s legendarische Africa ‘70 band, was in dezelfde week voor een optreden in Amsterdam.

Terwijl klompendance het goed doet in de Verenigde Staten, wint alles met een beetje djembégeklepper, tribale percussie en tropische zang aan populariteit in de clubs in Nederland.

Maar waarom?

Four Tet was internationaal een belangrijke voortrekker, volgens dj Nuno dos Santos. Op feestjes van het MoMa in New York liet hij westerse muziekhipsters kennismaken met William Onyeabor, een mythologische maar vooral funky synthesizerpionier uit Nigeria.

De New Yorkse Nicolas Jaar is groot Fela Kuti-fan. Twee jaar geleden, tijdens een interview over zijn toen nieuwe project Darkside, hield hij ineens zijn hoofd stil, zijn oor schuin omhoog richting speakers, en vroeg: „Is dat Fela Kuti?” De Nigeriaanse grondlegger van afrobeat noemde hij als grote inspiratiebron. Zijn vader draaide Fela’s platen vroeger grijs.

Nu, twee jaar verder, lijkt Jaar allang niet meer de enige te zijn die dat claimt. De mix van jazz, funk en tribale ritmes uit de jaren zeventig hoor je overal terug. Maar de meeste jonge producers hebben geen vader met de platenkast van een stamoudste. Dus waarom nou dat draagvlak?

We vroegen het aan Tony Allen (73), de drummer van Kuti’s Africa ‘70 band. Allen – wit gesteven overhemd, deftig hoedje, glitter-drumstel – was in Amsterdam voor een optreden in Trouw, samen met het Moritz von Oswald trio – elektronicapioniers uit Berlijn.

Moritz von Oswalds dochter woont in Parijs, net als Allen tegenwoordig, en scout alleen nog maar Afrikaanse artiesten voor een platenlabel. Heb je wel eens naar de muziek van pygmeeën geluisterd, vroeg Von Oswald. „Die hebben ritmes, daar hebben ze in Europa nog nooit van gehoord.” Om die reden slaat afrobeat zo aan in Europa volgens Allen. „Bijna alles is nu bereikbaar via internet, maar voor veel mensen is muziek uit Afrika nog een onontsloten geheim. Het is eigenlijk heel simpel. Mensen zijn altijd op zoek naar het volgende nieuwe ding.”