Lang Lang in toptempo

‘Privacy’ is dit keer bij Koninklijk Concertgebouworkest tot en met zondag het thema van het AAA-Festival (‘actueel, avontuurlijk, aangrijpend)’ met muziek, toneel, kleine concerten, film, videokunst, lezingen en debat.

Rob Wijnberg, hoofdredacteur van De Correspondent, stond voorafgaand aan het concert een half uur op het podium van het Concertgebouw om te waarschuwen voor het verlies van onze privacy, „en dus van onszelf”, door internet, mobieltjes, beveiligingscamera’s en sociale media.

Het concert met toppianist Lang Lang en een wereldpremière vertaalde privacy in muziek als het luisteren naar ‘intieme details in publieke werken’. Dmitri Sjostakovitsj keerde zich niet alleen openlijk tegen fascisme en oorlog, maar ook verborgen tegen Stalin in zijn Achtste strijkkwartet (1960). David Robertson dirigeerde een intense en indrukwekkende uitvoering van de bewerking voor strijkorkest van Rudolf Barsjai.

De Belgische componist Kris Defoort (1959) schreef voor dit festival Human Voices Only, waarin hij zich concentreert op de stemmen in hemzelf. Het werk voor groot symfonieorkest, mét piano en marimba, is vooral een spectaculair stuk met uiterlijkheden in allerlei stijlen, van de etherische late Mahler tot de jazzy bigband met de kopersectie. Veel van wat Defoort liet horen was al door de aftakelende Maurice Ravel verwerkt tot zijn zorgeloze Pianoconcert in G. Lang Lang speelde het klinkklaar, briljant, effectvol, poëtisch, verstild en virtuoos. Het slotdeel ging in toptempo.

    • Kasper Jansen