Knipoog naar het Suikerfeest

Amsterdam barst van de leuke, gekke, bijzondere winkeltjes. In deze rubriek passeren ze één voor één de revue. Vandaag: een vrolijk stemmende snoepwinkel in de Molukkenstraat.

Henny Schouwstra, eigenaar van Suiker & Feest vulde op verzoek van dames uit het Flevohuis vier meter plank met oud-Hollands snoep: „Ze willen dat het echt smaakt zoals vroeger, anders hoeven ze het niet.” Foto Bram Budel

De onlangs geopende winkel Suiker & Feest in de Indische Buurt stemt vrolijk. Door de geurige biologische taarten, koekjes en felgekleurde macarons in de antieke Jamin-vitrinekast. Door de ontelbare bakken en potten vol losse snoepjes. Door het hoekje nostalgisch snoep, waar schuimpjes, trekdrop, zoethout en snoeppapiertjes voor een paar cent te koop zijn. En door de emmers vol kleurige bloemen – 65 cent per stuk – die pontificaal middenin de winkel staan.

De naam Suiker & Feest is een knipoog naar het islamitische Suikerfeest. „In deze buurt wonen veel moslims en bovendien heb ik veel vrienden die moslim zijn”, zegt eigenaar Henny Schouwstra (49), die ook een groot assortiment ‘halal’ snoep verkoopt. Halal betekent in dit geval vooral dat er geen gelatine in zit. „Mensen van de buurtmoskee zijn al komen controleren of ik de boel niet belazerde, maar ik kon keurig een certificaat laten zien.”

Niet alleen moslims komen bij Suiker & Feest aan hun trekken, ook veganisten, liefhebbers van biologisch of suikervrij snoep en mensen met een allergie voor gluten of lactose. „Regelmatig komen hier juffen inkopen doen voor hun leerlingen die geen gewoon snoep mogen”, zegt Schouwstra.

De winkel zou bijna het decor kunnen vormen voor nostalgische films als Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Bijna, want de felgekleurde piñatas die overal in de winkel hangen, doorbreken alle tuttigheid. Deze uit Mexico geïmporteerde, handgemaakte poppen van papier-maché kunnen worden gevuld met snoep en cadeautjes. „Ze worden in Nederland steeds populairder als verjaardagskado. De jarige krijgt een blinddoek om en moet om zich heen slaan tot de pop kapot is.”

De winkel is nog maar enkele maanden open maar de kinderen – er wonen er heel veel in de Indische Buurt – hebben hem inmiddels ontdekt. „Ik weet precies wanneer het schoolpauze is”, zegt Schouwstra. Meestal wordt er voor 1 of 2 euro afgerekend. Voor kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond is het volgens hem een sport om hiervoor zoveel mogelijk losse snoepjes – verkrijgbaar vanaf 1 cent per stuk – in de grote doorzichtige puntzak te krijgen. „Ze willen zoveel mogelijk smaken proberen: zoet, zuur en zout. Heel avontuurlijk. Kinderen met een Nederlandse achtergrond kopen liever voorverpakt snoep, zoals koekjes of een rol kauwgomballen.”

Ook de dames uit het nabijgelegen verzorgings- en revalidatiecentrum Flevohuis zijn belangrijke klanten voor Suiker & Feest. „De eerste keer komen ze alleen, daarna met een paar vriendinnen”, weet Schouwstra. Ook nu komt een gedistingeerde oudere mevrouw de winkel binnengelopen. Ze is er duidelijk voor het eerst en kijkt verrukt om zich heen. „Wat een leuke winkel, ik weet niet wat ik zie!”, zegt ze, terwijl ze een chrysant in een potje afrekent. „Zo gaat het dus de hele dag”, zegt Schouwstra trots. De dames zijn kritisch, weet Schouwstra inmiddels. Op hun verzoek heeft hij inmiddels al ‘vier meter plank’ ingeruimd voor oud-Hollands snoep. „Ze willen dat het ook echt smaakt zoals vroeger, anders hoeven ze het niet.”

Maar de „echte verkooptoppers” zijn de biologische koekjes, taarten en cakes die hij afneemt van bakkerij Bettina Bakt uit de Van Woustraat. Favoriet zijn vooral de sinaasappelcake, de walnotentaart, de citroenkoekjes en de amandelvanillekoekjes. Ze worden niet alleen gekocht door de vele hippe mensen die de Indische Buurt tegenwoordig rijk is, maar ook steeds vaker door de dames uit het Flevohuis. „Eerst weigerden ze zelfs maar te proeven, want biologisch betekende in hun ogen: oneetbaar. Maar inmiddels zijn ze helemaal om.”

    • Julie Wevers