‘In elke brievenbus verdwijnen jaarlijks 1.800 folders’

Illustratie Stella Smienk

De aanleiding

Deze week maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu duurzaamdoen.nl wereldkundig. De website is onderdeel van een nieuwe aanpak van het milieubeleid. ‘Nederland wordt steeds schoner, maar er moet echt nog een schepje bovenop. En dat kan alleen’, schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld op de website van haar PvdA, ‘als we samen de schouders eronder zetten’. Op duurzaamdoen.nl staan tips en voorbeelden van initiatieven die bezoekers moeten inspireren. Bijvoorbeeld over ‘slim reizen’: ‘Een harde band rolt makkelijker’, en ‘De fiets is een schone keus’. Onder het kopje ‘afval + recyclen’ wordt geadviseerd om zo’n ‘nee-ja-sticker’ op je brievenbus te plakken. Want ‘met een nee-nee- of nee-ja-sticker krijg je geen reclamefolders meer in je brievenbus’. En dat scheelt, staat op de website, want ‘in elke brievenbus verdwijnen wel 1.800 folders per jaar’. 1.800?

Dat getal verbaasde ons. Slepen we jaarlijks echt zo’n dikke stapel naar de papierbak?

Waar is het op gebaseerd?

Het ministerie kreeg de cijfers van Milieu Centraal, een voorlichtingsorganisatie die consumenten informatie biedt over milieu en energie. We bellen met Milieu Centraal en worden doorverwezen naar hun informatiebron: Mail DB. Dat is het adviesbureau dat achter de nee-nee- en nee-ja-stickers zit.

Het adviesbureau vraagt de cijfers ieder jaar op bij „de drie grootste spelers op de markt”, vertelt medewerker Alexander Singewald van Mail DB. De grote drie spelers op de markt van ongeadresseerd reclamedrukwerk zijn Axender, PostNL en Netwerk VSP. In 2012 bezorgden zij 1.849 folders per huishouden, vertelt Singewald.

En, klopt het?

1.800 is geen 1.849. Het getal is waarschijnlijk afgerond naar beneden, maar dat valt niet te achterhalen.

We vragen ons af of de cijfers van Mail DB betrouwbaar zijn, want het bureau is niet belangeloos omdat het achter de nee-ja-stickers zit. Daarom nemen we contact op met Jorien Baars. Baars is woordvoerder van de Branchegroep Verspreiders en maakt een rekensom voor ons.

In 2012 zijn 11,02 miljard folders verspreid. In Nederland zijn in totaal 7,53 miljoen huishoudens (‘afgiftepunten’). 1,6 miljoen huishoudens geven met een nee-nee- of nee-ja-sticker aan geen reclamefolders te willen ontvangen. Blijft over: 5,93 miljoen huishoudens. Die krijgen gemiddeld 35,6 folders per week op de mat, wat neerkomt op 1.849 per jaar.

De branchegroep baseert de jaarcijfers op dezelfde cijfers als Mail DB, op de bezorgingen van de drie bedrijven die volgens Baars „het overgrote deel van de markt in handen hebben”. Specifieker kan ze niet zijn. Het getal is dus exclusief de folders van lokale aanbieders – zoals de pizzeria en het Chinese restaurant. En ook de kleine bezorgbedrijven zijn niet meegenomen in de cijfers. Van lokale verspreiders en kleine bezorgbedrijven zijn geen cijfers beschikbaar.

Het lijkt aannemelijk dat ieder huishouden zonder nee-nee- of nee-ja-sticker minstens 1.849 folders per jaar ontvangt.

Waar verder rekening mee moet worden gehouden, is dat er wordt gerekend met gemiddelden: niet alle huishoudens krijgen dezelfde folders thuisgestuurd. Als je in een flat woont, krijg je meestal geen reclame voor de nieuwste grasmaaiers.

Conclusie

Op duurzaamdoen.nl, de nieuwste website van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, staat dat in iedere brievenbus jaarlijks 1.800 folders belanden. De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens van de drie grootste bezorgbedrijven van folders. Bij navraag blijkt dit aantal ongeveer te kloppen, volgens de meest recente cijfers ontving ieder huishouden gemiddeld 1.849 folders per jaar. Nog iets meer dus. We beoordelen de stelling als grotendeels waar.

    • Kim Bos