‘Grote veranderingen in hoogte en route nadat vliegtuig contact verloor’

Een projectie gewijd aan vlucht MH370 van Malaysia Airlines op het Putra World Trade Centre in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Foto Reuters/ Samsul Said

Het mysterie rond het spoorloos verdwenen toestel van Malaysia Airlines blijft maar groter worden. The New York Times meldt vanavond op gezag van Amerikaanse functionarissen en mensen betrokken bij het onderzoek dat vlucht MH370 flink van hoogte veranderde en ook meerdere keren zijn route aanpaste.

Radarsignalen, opgenomen door het Maleisische leger, zouden aangeven dat het vliegtuig tot 13.700 meter - een hoogte boven het toegestane maximum voor een Boeing 777-200 - steeg, nadat het van de normale radar verdween. Vervolgens zou het vliegtuig een scherpe bocht naar het westen hebben gemaakt.

Daarna zou het vliegtuig tot een hoogte van 7.010 meter zijn gedaald, onder de normale hoogte, terwijl het toestel het eiland Penang naderde. Toen zou het toestel richting het zuidwesten zijn gegaan, weer hoogte hebben gewonnen en naar het noordwesten richting de Indische Oceaan zijn gevlogen, over de Straat van Malakka.

Twitter avatar nytgraphics NYT Graphics Sharp Changes in Altitude and Course After Jet Lost Contact http://t.co/KrunSonSN9 http://t.co/c7DbBHy0lN

’12.000 meter gedaald binnen minuut’

Onderzoekers zouden ook data afkomstig van de motoren van het toestel hebben onderzocht, waaruit zou blijken dat het 12.000 meter zou zijn gedaald binnen een minuut. Dat kan echter niet kloppen volgens de onderzoekers, want het duurt waarschijnlijk langer om zo’n afstand te dalen. Deze data zijn “niet steekhoudend”, citeert The New York Times een functionaris.

CNN: twee mogelijke routes

Vrijwel tegelijkertijd met The New York Times komt nieuwszender CNN met een bericht op basis van een “vertrouwelijke analyse” van elektronische en satellietdata, uitgevoerd door de Amerikaanse en Maleisische regering: vlucht MH370 is waarschijnlijk neergestort in de Indische Oceaan en kan twee mogelijke routes hebben genomen.

Een daarvan suggereert dat het toestel in de Golf van Bengalen, bij de kust van India, in zee is gestort. De andere optie is dat het vliegtuig naar het zuidoosten is gevlogen en daar in de Indische Oceaan terecht is gekomen.

Al bijna week spoorloos

Het is inmiddels bijna een week geleden dat de Boeing 777 van Malaysia Airlines van de radar verdween. 239 mensen zaten er aan boord, onder wie een Nederlandse vrouw. Er is nog geen spoor van een wrak gevonden, nadat er al meerdere keren sprake was van vals alarm.

Er wordt de hele week al veel gespeculeerd over wat er nou gebeurd kan zijn, maar echt hard bewijs is schaars. Eerder deze week kwamen er al berichten binnen dat het vliegtuig mogelijk zou zijn doorgevlogen nadat het contact verloor met de luchtverkeersleiding. Het zoekgebied is inmiddels ook flink uitgebreid, inmiddels naar de Indische Oceaan.

In eerste instantie werd nog gevreesd voor een terroristische aanslag. Het was gebleken dat twee passagiers op de lijst die Malaysia Airlines openbaar had gemaakt reisden met valse paspoorten. De internationale politieorganisatie Interpol meldde enkele dagen later echter dat de twee, beiden Iraniërs, asielzoekers waren, op doorreis naar Europa, en dat het in dit geval waarschijnlijk geen terreurincident betrof.

    • Frank Huiskamp