‘Elk mediabedrijf moet innoveren’

kondigde als nieuwe baas bij Wegener meteen een reorganisatie aan: „Wij doen het niet voor de aandeelhouders.”

PZC is op papier en heeft een iPad en smartphone app. Foto Wegener

Ze moest rust brengen bij Wegener. De grootste uitgeverij van regionale kranten in Nederland meer zelfvertrouwen geven. Maar binnen twee maanden nadat ze de bestuursvoorzitter was geworden kondigde Susan Duinhoven een nieuwe reorganisatie aan. „We moeten blijven veranderen. Niet voor de eigenaar, voor de lezer.”

Meer dan twee miljoen lezers bereikt Duinhoven dagelijks met haar dagbladen. Ze hebben een gezamenlijke betaalde oplage van 630.000 stuks. Elke week verspreidt de uitgeverij ook 6 miljoen gratis huis-aan-huiskranten. De Wegener Persdienst levert kopij aan regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland en Limburg.

Zo drukt het Apeldoornse concern een groot stempel op de Nederlandse pers. Veel vertrouwen heeft dat de afgelopen jaren niet gegeven. Integendeel, zegt Duinhoven. Voor het eerst, sinds ze vorig jaar april begon, blikt ze uitgebreid terug op een roerige periode. „Bij mijn start trof ik een bedrijf in verwarring. Wegener had een tijd te koop gestaan. Het was erg met zichzelf bezig geweest.” Wegener maakte zes reorganisaties door sinds 2000. De ene ronde was nog niet achter de rug of de volgende bracht nieuwe ontslagen. Honderden mensen verloren hun baan. De Britse eigenaar Mecom zette Wegener in 2012 in de etalage, maar een verkoop aan de Persgroep begin 2013 mislukte. De Vlaamse uitgever bood te weinig, vond Mecom.

Schoonmaken, opknippen, verkopen. Dat was toch uw opdracht?

„Nee, dat klopt niet. Voor mijn komst was de overname door de Persgroep al afgeketst. En ik weet niet van een hernieuwd bod later vorig jaar. Ik ben hier juist met een open opdracht begonnen. Ik geloof sterk in onze rol in de regio. De wereld globaliseert, maar mensen hechten de meeste waarde aan de wereld om hen heen.”

Waarom bezuinigt u weer?

„Na mijn komst moesten we direct een winstwaarschuwing geven. Het eerste kwartaal was zwaar geweest. We dachten dat de advertentiemarkt zou aantrekken en hoopten dat samenwerking tussen onze dagbladen en huis-aan-huiskranten vruchten zou afwerpen. Dat was nog niet zo.

„We hebben de drukkerij in Enschede gesloten en het werk verdeeld over Apeldoorn en Best. Van vijftig kantoren gingen we naar veertig. En we maken efficiënter gebruik van IT. Hoe het is verlopen toont onze kracht.”

Heeft de Persgroep nog interesse?

„Dat weet ik niet. Aandeelhouder A of B maakt weinig uit. Elk mediabedrijf moet innoveren. Als mensen meer online zijn moet je andere diensten bieden. Zo bouw je activiteiten voor specifieke doelgroepen. Die bind je niet langer met alleen nieuws. Het kan ook met andere regionale zaken. Zie onze site Jouwdocent.nl; daar vind je een pianoleraar in de buurt.”

De Persgroep zou uw kranten en de regionale edities van het AD integreren. Is dat de oplossing?

„Fuseren brengt niet veel op. Ik zie meer in samenwerking. En dan moet je nog dingen zelf blijven doen. Drukken op één locatie is lastig. Als ik de PZC in Amsterdam laat drukken krijg ik die nooit op tijd in Zeeland; de krant is een dagvers product. Het kan alleen als je deadlines vreselijk vervroegd. Maar dan kill je je product. We distribueren wel samen met andere uitgevers. En ik zie veel in samenwerking met regionale omroepen.”

Die willen wel, hun redacties zijn klein. Maar wat bieden zij u?

„Wij zijn minder goed in beeld en geluid. Video is belangrijk, zeker online. Neem onze artikelen over schaliegas in Noord-Brabant. We hebben vijf jaar dat dossier gevolgd. Maar we hadden niet goed nagedacht over beeld. Omroep Brabant heeft toen helder in beeld gebracht wat de gevaren zijn van deze vorm van gaswinning.”

Mecom moet binnenkort zijn schuld herfinancieren. Zet dat druk op u?

„Wegener is nog steeds een goed onderpand voor een nieuwe lening. Mecom heeft al veel bezittingen verkocht en z’n schuld sterk verlaagd. Herfinanciering helpt ons: je betaalt minder rente en er is op termijn meer geld voor innovatie.”

Blijft Mecom uw eigenaar?

I don’t know. En: I don’t know if I care. Onder een andere aandeelhouder zouden wij geen andere dingen doen. Wij reorganiseren niet voor de aandeelhouders. Het is de markt die verandert. De media-industrie heeft een zware taak: advertentie-inkomsten dalen, oplagen nemen af én we moeten geld uitgeven om ons te klaar te maken voor de toekomst.”

Samenwerking tussen krant en omroep gaat de regiopers toch niet redden? Wat zijn uw digitale plannen?

„Wij bereiken nu net zoveel mensen digitaal als met papier. Dat enorme online bereik moeten we verzilveren. Door dingen klein te testen, neem OverUIT, een samenwerking van Tubantia, de Stentor en RTV Oost. Als zoiets aanslaat moeten we het snel uitrollen naar andere regio’s. Commercieel is het lastig; digitale activiteiten leveren minder op dan papier. Eén euro omzet in print is een dubbeltje online en een cent mobiel. Maar daar moet je niet door laten weerhouden. Je moet wel bukken voor een dubbeltje.”

    • Jan Benjamin