Crisis voor luxe auto’s lijkt voorbij

Azië, Azië en nog eens Azië. Voor zowel Volkswagen als BMW was dat het sleutelwoord over 2013. Gisteren presenteerden beide Duitse autofabrikanten hun cijfers. Waar Volkswagen – na Toyota het tweede automerk ter wereld – de winst zag dalen tot 9 miljard euro (een ruime halvering ten opzichte van 2012) zag BMW de winst stijgen naar iets meer dan 5 miljard. De omzet daalde door negatieve wisselkoerseffecten wel met 1 procent. Dit in tegenstelling tot Volkswagen dat de omzet met 2 procent zag stijgen tot 197 miljard euro.

Zwarte cijfers dus voor de Duitse autobranche. Niet verwonderlijk dat beide concerns gisteren in dezelfde bewoordingen hun cijfers duidden. Zowel BMW als Volkswagen heeft zijn „doelen behaald” en ondanks de voortdurende „moeilijke marktomstandigheden” een „recordaantal auto’s verkocht”. Voor 2014 verwachten ze allebei verdere groei.

De groeiende autoverkoop kwam vooral door sterke verkoopcijfers in Azië. Van de 9,8 miljoen auto’s die Volkswagen afgelopen jaar wereldwijd verkocht, gingen er 3,3 miljoen naar China. De verkoop in Azië van BMW steeg zelfs met 17,3 procent, naar iets minder dan 600.000 auto’s. Dat is meer dan een kwart op een totale verkoop van twee miljoen auto’s. Ook in Europa lijkt er niet langer sprake van een sterke daling in de autoverkoop. Volkswagen wist zelfs een kleine groei van 0,7 procent te behalen.

Beide fabrikanten mikken op een ander publiek en presenteren dan ook de cijfers in een andere orde van grootte. Volkswagen is vertegenwoordigd in elk segment, met merken als Audi, het goedkopere Skoda en SEAT en luxemerken Porsche en Lamborghini. BMW mikt uitsluitend op luxe, met de eigen BMW-auto’s en merken als het populaire Mini en Rolls Royce.

Afgaande op de cijfers lijkt de crisis voor de rijke consument in ieder geval voorbij. BMW-merken Rolls Royce en Mini, maar ook de populaire BMX X1 werden allen meer verkocht. Volkswagenmerken Lamborghini en Bentley bevestigen dat beeld: er werden 20 procent meer Bentley’s verkocht, in totaal iets meer dan 10.000. De verkoop van Volkswagen personenauto’s – in het middensegment – daalde overigens wel, 4,4 procent.

Over een week presenteert BMW de jaarcijfers officieel. Dan zal het ook de plannen voor dit jaar bekendmaken. Volkswagen deed dat dit gisteren al. Zo kondigt het voor de komende twee jaar de lancering van de nieuwe SEAT Ibiza aan en een hybride versie van de Porsche Cayenne. Ook hoopt het door de grens van de tien miljoen autoverkopen heen te gaan en wil het de plannen voor een volledige overname van Scania doorzetten.

Beleggers reageerden gisteren niet heftig. Het aandeel van beide bedrijven bleef stabiel, op rond de 176 euro voor Volkswagen en rond de 80 euro voor BMW.

    • Tim Wagemakers