‘Boeing vloog nog uren door’

Amerikaanse onderzoekers houden er rekening mee dat de verdwenen Boeing 777 op zaterdagochtend nog vier uur heeft gevlogen nadat het radiocontact verloren was gegaan. Dat blijkt volgens The Wall Street Journal, op basis van twee anonieme bronnen, uit de gegevens die het vliegtuig automatisch doorstuurt naar een datacentrum van Rolls Royce, fabrikant van de vliegtuigmotoren. De Boeing met 239 inzittenden was zaterdagnacht onderweg was van Kuala Lumpur naar Beijing, maar verdween een uur na het opstijgen spoorloos..

Onderzoekers gingen er tot nu toe vanuit dat het vliegtuig is neergestort in de Golf van Thailand of mogelijk een draai heeft gemaakt en aan de westkust van Maleisië, ergens tussen Penang en de Straat van Malakka, is neergekomen. Met een kruissnelheid van 900 kilometer per uur, zou de Boeing 777 in vier uur 3.600 kilometer kunnen afleggen. Dat zou betekenen dat het toestel ergens tussen de Pakistaans-Indiase grens, de Arabische Zee, Noord-China, Australië en de Stille Ocean kan zijn neergekomen.

Het systeem dat de data doorstuurt, kan – afhankelijk van de wensen van de luchtvaartmaatschappij – informatie doorgeven over brandstofverbruik, staat van de motoren, snelheid, hoogte, koers en locatie. Of voor de vlucht MH370 van Malaysia Airlines de locatie werd bijgehouden is nog niet bekend. Mocht het zo zijn, dan zouden onderzoekers op basis van de gegevens precies moeten weten waar het vliegtuig naartoe is gevlogen.

Al de hele week zoeken tientallen schepen en vliegtuigen in de Zuid-Chinese Zee, de Straat van Malakka en de Andamanse Zee naar sporen van de Boeing. Het Chinese leger heeft satellieten op het gebied gericht. Gisteren leken de satellieten beet te hebben. Op beelden was iets in het water te zien voor de kust van Vietnam, relatief dichtbij de laatste bekende positie van het toestel. Schepen hebben tot nu toe geen brokstukken aangetroffen.

De internationale kritiek op de handelswijze van de Maleisische autoriteiten wordt met de dag groter. Nu wordt Maleisië verweten dagenlang cruciale radargegevens achter te hebben gehouden.