‘Vermist vliegtuig was nog vier uur in de lucht na laatste contact’

Amerikaanse onderzoekers denken dat de vermiste vlucht van Malaysia Airlines nog ongeveer vier uur in de lucht was, nadat het toestel voor het laatst zijn locatie doorgaf. Dat schrijft althans The Wall Street Journal op basis van twee ingewijden.

Boeddhistische monniken bidden voor de passagiers en de crew van het vermiste vliegtuig, tijdens een interreligieus gebed in een boeddhistische tempel in Kuala Lumpur. Reuters / Samsul Said

Amerikaanse onderzoekers denken dat de vermiste vlucht van Malaysia Airlines nog ongeveer vier uur in de lucht was, nadat het toestel voor het laatst zijn locatie doorgaf. Dat schrijft althans The Wall Street Journal op basis van twee ingewijden.

Update 10.56 uur: De Maleisische minister voor transport ontkent dat het vliegtuig nog vier uur zou hebben doorgevlogen, zo meldt Reuters.

Dat zou betekenen dat brokstukken mogelijk duizenden kilometers verderop liggen. The Wall Street Journal noemt, gebaseerd op de snelheid van het vliegtuig, als mogelijke locaties de Indische oceaan, Pakistan of zelfs de Arabische Zee.

Onderzoekers denken nu dat het vliegtuig in totaal vijf uur in de lucht is geweest. Die conclusie baseren ze op data van motoren die automatisch naar de grond worden gestuurd, schrijft de krant. Het gaat om gegevens over de motor, de prestatie, de hoogte en snelheid van de vlucht, en mogelijk ook gps-gegevens. Dat het vliegtuig nadat het van de radar verdween nog uren verder vloog, kan wijzen op een ander scenario dan een crash. Het toestel kan expres van de radar zijn gevlogen naar een andere locatie, door kapers of de piloot, “door een voor de Amerikaanse autoriteiten onduidelijke reden”.

Er zijn echter geen aanwijzingen die richting terrorisme wijzen, zo schrijft de krant. Maar ook geen aanwijzingen die het tegendeel bewijzen. Ook is het nog niet duidelijk of het toestel is geland, of is gecrasht. Malaysia Airlines weerspreekt overigens elke suggestie dat de piloot iets met de verdwijning van doen zou hebben. Als teken van respect heeft de maatschappij de vluchtnummers MH370 en MH37 geschrapt.

Autoriteiten weten nog steeds niet zeker in welke oceaan ze moeten zoeken naar brokstukken van het toestel, dat zaterdag van de radar verdween tijdens een vlucht vanuit Kuala Lumpur richting Beijing. Er was vrijdagnacht voor het laatst contact met het toestel, minder dan een uur nadat het vliegtuig met 239 mensen aan boord opsteeg.

Geen bewijs voor satellietbeelden

De satellietbeelden van mogelijke wrakstukken die de Chinese regering gisteren heeft vrijgegeven, hebben niets opgeleverd. Volgens de Vietnamese autoriteiten was het betreffende gebied al goed onderzocht. Het hoofd van de Maleisische burgerluchtvaart liet eveneens vannacht weten dat op die plek “niets ligt”.

“Er is niets. We zijn er geweest, er is niets.”

Satellietbeelden genomen vlak bij plek van laatste contact

Op de satellietbeelden zijn drie objecten gezien die qua formaat onderdelen zouden kunnen zijn van het vermiste vliegtuig. De satelliet heeft deze foto’s zondag genomen, maar ze zijn vandaag pas vrijgegeven. Bij de beelden zijn coördinaten gevoegd van een locatie op zee tussen het zuidelijkste puntje van Vietnam en het oosten van Maleisië. Het grootste van de drie vermoedelijke wrakstukken is ongeveer 22 bij 24 meter. Die locatie is in de buurt van de plek waar het vliegtuig het laatst contact heeft gemaakt. Volgens de nieuwe gegevens zou het vliegtuig dus mogelijk veel verder kunnen liggen.