Selfie met Rutte, raadsleden blijven buiten beeld

In deze rubriek bespreekt Martijn Kleppe maandelijks het gebruik van een opmerkelijke nieuwsfoto. Vandaag: de ontbrekende foto’s van lokale politici.

Premier Rutte gaat op de selfie met een partijlid tijdens de aftrap van de VVD-verkiezingscampagne. Foto ANP

Zodra je twee grijnzende mensen ziet die doelgericht staren naar een mobiele telefoon weet je genoeg. Hier wordt weer een selfie gemaakt. Dit keer is het Mark Rutte die poseert met een partijlid tijdens de aftrap van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen eerder deze maand in Rotterdam.

Soortgelijke foto’s zijn er van de premier terwijl hij poseert voor een selfie van scholieren van het ROC Aventus in Apeldoorn of Pechtold die poseert tijdens zijn campagnetocht door Utrecht. René Moerland, chef van de Haagse redactie van deze krant, schreef het vorige week al over de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen: „Rutte, Pechtold en de anderen spelen gastrollen in heel wat selfies. Bekend van tv, en nu ook in je broekzak of handtas.” Eerder zagen we al de selfie van Obama, Cameron en de Deense premier tijdens de begrafenis van Nelson Mandela en vorige week was daar nog de meest gedeelde selfie op Twitter van Ellen DeGeneres tijdens de Oscaruitreiking.

Poserende landelijke politici lijken het belangrijkste onderwerp op de foto’s die de persbureaus deze verkiezingscampagne beschikbaar stellen. Opvallende afwezige op deze beelden zijn de mensen om wie deze verkiezingen echt gaan: de kandidaat-gemeenteraadsleden. Als ze al in beeld komen, is het vooral door de posters die dit keer opvallend veel aandacht hebben gekregen. Ze leidden vooral tot leedvermaak, met creatieve slogans als ‘Koen moet je doen!’ of de Udense VVD lijsttrekker René Peerenboom die bekend werd van zijn slogan ‘Stem op een goeie peer. Daar plukt Uden vruchten van’.

Hooguit zien we lokale politici figuren op foto’s waarop hun partijleiders centraal staan en folders of rozen uitdelen. Terwijl de landelijke kopstukken vaak rondlopen in hun normale kledij, dragen de kandidaten regenjassen die de standaarduitrusting lijken te zijn van alle campagnevoerders. Witte jassen voor de VVD’ers, rode voor de SP, en blauwe van de ChristenUnie. Kans om zich te onderscheiden, in ieder geval visueel, lijken de kandidaten niet te krijgen.

Het gebrek aan foto’s van lokale kandidaten toont de mediacratie waarin de landelijk politiek centraal staat en waaraan we allemaal meedoen. Zodra we een bekende politicus op straat zien, willen we met hem op de foto. Regionale media worden steeds marginaler, landelijke kranten schrijven weinig over lokale thema’s en persfotografen hebben voornamelijk oog voor de bekende namen. Merkwaardig genoeg doen de gemeenteraadsleden er zelf ook aan mee. Zij nodigen hun partijleiders immers uit waardoor ze zelf opgaan in de massa en hooguit in beeld komen door met hen te poseren. Door hun ondergeschikte houding blijven ze onnodig op de achtergrond. En we weten ook niets van de mevrouw die de selfie maakt met Rutte, terwijl haar verhaal wellicht veel interessanter is voor deze lokale verkiezingen dan dat van de premier.

In het tv-programma Fotostudio De Jong vertelde ANP-fotograaf Jerry Lampen zaterdag dat hij premier Rutte graag vier jaar lang elke dag zou volgen. Het zal een droom zijn van menig persfotograaf. Maar dit soort foto’s kunnen we in eenvoudige vorm al lang bekijken op de Flickr-pagina van de premier. Hierop worden af en toe foto’s geplaatst van de bezigheden van de premier. Het zijn weinig spannende beelden. We zien Rutte aan de telefoon. Rutte die Olympische sporters ontvangt of Rutte die weer een toespraak houdt.

Tegelijkertijd hebben we geen idee hoe het werk van een gemeenteraadslid eruit ziet. Waarom wil Lampen niet het werk van één lokale politicus elke week in beeld brengen? Het antwoord laat zich raden. Toch hoop ik dat één professionele persfotograaf het aandurft. Ons beeld van de lokale volksvertegenwoordigers zal beperkt blijven maar we krijgen dan nog altijd meer te zien dan nu.