Nieuwe onthulling maakt mysterie rond vlucht MH370 alleen maar groter

Het vermiste toestel van Malaysia Airlines vloog mogelijk nog vier uur nadat het voor het laatst zijn locatie doorgaf, onthulde The Wall Street Journal vanmorgen. Dat werpt nieuwe scenario’s op over het lot van vlucht MH370 en haar 239 passagiers. Was het dan toch een kaping?

Chinese kinderen steken kaarsjes aan om te bidden voor de passagiers. Foto Reuters / Stringer

Het vermiste toestel van Malaysia Airlines vloog mogelijk nog vier uur nadat het voor het laatst zijn locatie doorgaf, onthulde The Wall Street Journal vanmorgen. Dat werpt nieuwe scenario’s op over het lot van vlucht MH370 en haar 239 passagiers. Was het dan toch een kaping?

Het vliegtuig verdween zes dagen geleden van de radar, op weg naar Beijing, in de nacht van vrijdag op zaterdag. De weersomstandigheden waren perfect, de piloot was ervaren en er werd geen noodsignaal verstuurd. Ondanks massale zoektochten en satellietfoto’s van schijnbare brokstukken is er nog niets van het vliegtuig teruggevonden. The Wall Street Journal kwam vanochtend met nieuwe informatie: het vliegtuig zou vier uur nadat het van de radar verdween, nog in de lucht zijn geweest. In totaal zou het toestel dus zo’n vijf uur hebben gevlogen.

Vliegtuig mogelijk duizenden kilometers verder

De Maleisische minister van Transport ontkent overigens dat het toestel vijf uur in de lucht is geweest. Maar toch: The Wall Street Journal meldt het nieuws op basis van informatie van twee ingewijden. Amerikaanse luchtvaartonderzoekers en veiligheidsfunctionarissen baseren de nieuwe informatie op technische gegevens die automatisch worden verstuurd naar de grond. Er zijn nog gegevens verzonden tot vier uur nadat het vliegtuig van de radar verdween, om half twee ‘s nachts. En dat verandert de reikwijdte van het onderzoek.

Het vliegtuig is nu zes dagen zoek. Als het toestel is gecrasht, liggen brokken mogelijk duizenden kilometers verder dan het gebied waar nu wordt gezocht. Hier kan het vliegtuig dan allemaal zijn:

Twitter avatar petchmo Ian Petchenik If #MH370 did fly for an additional 4 hours as reported by @jonostrower, it could be anywhere in this circle. http://t.co/tl3MS1ENUC

Op deze visualisatie is niet meegenomen dat er zaterdagnacht na 2 uur nog een signaal is opgevangen aan de westkant van Maleisië. Het is niet zeker dat dit toebehoort aan het vermiste vliegtuig, maar het is wel een mogelijkheid waar rekening mee wordt gehouden. Een theorie is bijvoorbeeld dat het vliegtuig, in plotselinge nood, probeerde terug te vliegen naar Kuala Lumpur, waar het vandaan kwam.

Maar het vliegtuig kan ook zijn gekaapt.

Dit schrijft The Wall Street Journal:

“Amerikaanse anti-terrorismefunctionarissen houden rekening met de mogelijkheid dat een piloot of iemand anders aan boord van het vliegtuig het toestel naar een geheime locatie heeft geleid, na expres alle transponders van het vliegtuig te hebben uitgezet om onzichtbaar te worden op de radar.”

“Het onderzoek blijft in beweging, en het is niet duidelijk of onderzoekers aanwijzingen hebben gevonden voor terrorisme of sabotage. Tot nu toe hebben Amerikaanse nationale veiligheidsambtenaren gezegd dat er niets is dat specifiek wijst op terrorisme, maar ze hebben het ook niet uitgesloten.”

Dat het vliegtuig mogelijk zo lang doorvloog, zonder een noodsignaal uit te zenden, en zonder werkende transponders, houdt andere mogelijkheden dan een crash open. Theorieën dat het vliegtuig misschien is gekaapt, “om een door de Amerikaanse autoriteiten onduidelijke reden”, worden door de onderzoekers serieus genomen, schrijft de krant. Volgens een ingewijde zijn “sommige van die theorieën” voorgelegd aan hooggeplaatst personeel van verschillende Amerikaanse veiligheidsdiensten.

Het scenario van een kaping zou een aantal andere mysteries op zijn plaats doen vallen. Het eerste: het vliegtuig is mogelijk nog gezien, aan de westkant van Maleisië, een tijd nadat het van de radar verdween. Tweede: vrienden en bekenden van de passagiers verbazen zich erover dat telefoons nog altijd overgaan. Ook zijn sommige passagiers nog online.

Een lid van de Koninklijke Maleisische Luchtmacht tijdens een zoekactie om de vermiste vlucht MH370 te vinden. Reuters / Samsul Said

Andere mogelijke scenario’s

Maar niets is zeker, en bij de mogelijkheid van een kaping kunnen nogal wat vraagtekens worden gezet. Wat er met die ruim tweehonderd passagiers is gebeurd, bijvoorbeeld. En waar het toestel dan zou zijn geland, als het niet toch per ongeluk in zee is gestort. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Maleisische autoriteiten het bij het goede eind hebben, en het toestel niet nog urenlang in de lucht is geweest. Onze redacteur Hans Steketee zette gisteren in zijn 9-vragenstuk over de kwestie in NRC Handelsblad (€) een aantal opties op een rij:

  • Zelfmoord van een piloot;
  • Een ernstig structureel mankement, zoals het afbreken van beide motoren;
  • Het plotseling totaal wegvallen van de overdruk in de romp;
  • Een catastrofale explosie, door een aanslag of een andere oorzaak.

“Het einde kan snel zijn gekomen, of enige tijd hebben geduurd terwijl de bemanning gedesoriënteerd was en vocht voor de controle over het vliegtuig. Alleen de zwarte doos kan uitsluitsel geven. Bij het ongeluk met het Air France-vliegtuig duurde het twee jaar tot die werd gevonden.”

De piloot van het toestel was overigens zeer ervaren. “Een luchtvaartnerd”, noemde zijn vrienden de 53-jarige piloot van het vliegtuig. Hij hield zo veel van vliegen dat hij thuis zelfs een simulator had nagebouwd van een Boeing 777. Vrienden en collega’s zijn ervan overtuigd dat het niet de fout van de piloot is. Malaysia Airlines weerspreekt elke suggestie dat de piloot iets met het mysterie te maken zou hebben.

Hoe kan een vliegtuig kwijtraken?

Dan de vraag: hoe kan een vliegtuig, een Boeing 777 nog wel, anno 2014 zomaar zoekraken? Beelden werken beter dan woorden, in dit geval. Bekijk dus vooral deze mooie visualisatie van de Washington Post. Zó klein is een vliegtuig dus, in vergelijking met de zee.

Studenten branden kaarsjes uit solidariteit met de passagiers en hun familie. AFP / Ted Aljibe

Twee paar dezelfde benen, gestolen paspoorten en tegenstrijdige berichten

De raadsels houden hier niet op. Zo waren er twee passagiers aan boord met een gestolen paspoort, wat al snel voor geruchten over een terroristische aanslag zorgde. Maar volgens de autoriteiten hebben deze twee passagiers met een “niet-Aziatisch uiterlijk” niets met een mogelijke aanval te maken. Het roept wel weer vragen op over het gemak waarmee reizigers met een gestolen paspoort kunnen reizen.

De dagelijkse persconferentie van de Maleisische autoriteiten:

De verwarring werd groter toen de Maleisische autoriteiten twee foto’s vrijgaven van de mannen - allebei met dezelfde benen. Het was een ongelukje. Ook de onenigheid over hoe laat het toestel nou precies van de radar vloog en tegenstrijdige verklaringen van de Maleisische regering voeden de verwarring.

Het vermiste vliegtuig met vluchtnummer MH370 blijft fascinerend, mysterieus en bovenal tragisch.

Wordt vervolgd.

Meer lezen?

    • Mirjam Remie