Groei Boskalis in zeetransport

Er zit geld in bagger. Veel geld. De Nederlandse baggeraar Boskalis boekte vorig jaar een recordomzet én een recordwinst. De winst nam met bijna 50 procent toe tot 366 miljoen euro. De omzet steeg een stuk minder hard, maar kwam met 3,5 miljard euro toch 15 procent hoger uit dan een jaar eerder.

Daarmee is 2013 een jaar waarin „vele bedrijfsrecords zijn gesneuveld”, schrijft bestuursvoorzitter Peter Berdowski in een verklaring. Een goed baggerjaar dus. Waar komen die spectaculaire resultaten precies vandaan?

Een spontaan geëxplodeerde vraag naar baggerdiensten is in ieder geval niet de oorzaak. De omvang van de orderportefeuille nam zelfs iets af. Boskalis deed afgelopen jaar een grote overname – goed voor de omzet – en verkocht een bedrijfsonderdeel – goed voor de winst.

Begin vorig jaar nam het bedrijf uit Papendrecht zeetransporteur Dockwise over, een bedrijf dat grote onderdelen vervoert op even zo grote schepen. Mede daardoor werd het bedrijfsonderdeel waar Dockwise onder valt – offshore energy – ruim twee keer zo groot. De omzet binnen dit segment groeide vorig jaar naar 1,1 miljard euro en zit het traditionele hoofdsegment baggeren daardoor ineens op de hielen. De baggertak – dredging bij Boskalis – was vorig jaar goed voor 1,3 miljard euro omzet.

Later in het jaar verkocht Boskalis 40 procent van zijn belang in Archirodon, een in havens gespecialiseerd bouwbedrijf. Die verkoop droeg 50 miljoen euro bij aan de totale winst.

De overname van Dockwise en de verkoop van Archirodon passen in de nieuwe strategie die Boskalis heeft gekozen. Het bedrijf gaat zich nog meer richten op het bedrijfsonderdeel waar Dockwise bij hoort: transport en logistiek op zee, voor bedrijven in de energiesector. Ook de overname van zeesleper Fairmount, eerder deze maand, past binnen de nieuwe strategie.

In deze niche liggen de marges hoger dan bijvoorbeeld in baggeren. De komende drie jaar gaat Boskalis (16.000 werknemers) flink in de nieuwe koers investeren. Het bedrijf wil zo’n 800 miljoen euro investeren, in nieuwe overnames en nieuwe schepen.

Van het goeie ouwe baggerwerk neemt Boskalis geen afscheid. De baggermarkt blijft de komende jaren „stabiel”, verwacht het bedrijf. En ook in baggeren wordt nog steeds geïnvesteerd. Zo bestelde Boskalis eind vorig jaar nog een nieuwe „zelfvarende megacutter” bij de Nederlandse scheepsbouwer IHC Merwede, voor 170 miljoen euro.

Boskalis baggert dus gewoon door, maar de groei moet elders vandaan komen – zeker als er dit jaar weer bedrijfsrecords moeten sneuvelen.