Als ze zwanger wordt gaat alles bergafwaarts

Voor ieder wat wils deze week: actie, drama en romcom // Ballengelijkspel voor Need for Speed en Suzanne – allebei 4 ballen // Het Nederlandse Hartenstraat valt tegen

Suzanne raakt op haar zestiende zwanger en pleegt een inbraak met haar criminele vriendje – zij belandt in de gevangenis, hij slaat op de vlucht Still uit de film

Suzanne

‘Vanaf nu heet je Jeanne Serein.’ Het is het enige moment in de film Suzanne dat nog direct herinnert aan de inspiratie die regisseur Katell Quillévéré vond in het leven van Jeanne Schneider, gangstermeisje en liefje van Frankrijks beruchtste crimineel Jacques Mesrine.

Suzanne is zo’n jonge vrouw, de oudste van twee zusjes, opgevoed door hun alleenstaande vader, die haar hele leven braaf en behulpzaam is tot ze opeens op haar zestiende zwanger wordt en alles bergafwaarts lijkt te gaan; tot en met een fatale verliefdheid op een misdadiger aan toe. Ze plegen een inbraak. Hij gaat ervandoor. Zij moet de gevangenis in. En dan vinden ze elkaar als bij toeval terug. Hij wil met haar op de vlucht, maar dan moet ze wel haar naam veranderen.

Het is een naar verhaal, maar het is ook romantisch, want wat kunnen we eigenlijk weten van elkaar, lijkt Quillévéré ons in deze film te vragen. Op geen enkel moment laat ze redenen of oorzaken zien, alleen maar de gevolgen van beslissingen, in een film die in anderhalf uur met extreme ellipsen 25 jaar overbrugt. De scènes zijn impressionistische snippers van een bestaan, van de willekeur van het leven.

Suzanne doet denken aan het werk van andere prominente contemporaine vrouwelijke filmmakers als Lynne Ramsay (We Need to Talk about Kevin) en Clio Barnard (The Selfish Giant). Ook Suzanne wil diep onder de huid kruipen, zonder ratio of reden, als een passant in een straat die met één oogopslag een heel leven kan blootgeven.