SXSW: jurk op zonnekracht en ogen in je achterhoofd

In Austin, Texas, vindt een van de belangrijkste multimedia festivals plaats. Nederlandse media zoeken op SXSW ‘digitale inspiratie’.

De Nederlandse Pauline van Dongen ontwierp deze jurk met zonnecellen. Een paar uur in de buitenlucht is voldoende om een lege smartphone op te laden. Foto Mike Nicolaassen

Twee speelgoedpiano’s, een bekken, een tamboerijn en een trommel. Het lijkt alsof Matthew Steinke een draaiorgel uit elkaar heeft geschroefd en alle onderdelen voor zich op tafel heeft uitgestald. Alle instrumenten heeft hij aangesloten op zijn laptop. Zo speelt de componist en computertechnicus uit Austin muziek: met software en losse instrumenten.

Steinke vormt een heel klein onderdeel van het South By Southwest Festival (SXSW), vorige week en deze week in de hoofdstad van Texas. Hij staat in een grote witte tent bij het onderdeel SXSW Create. „Met deze opstelling wil ik kinderen laten zien hoe muziek met echte instrumenten klinkt.” Naast Steinke, die een deel van zijn opleiding in Den Haag volgde, bouwen kinderen kleine drones en maken ze speelgoed en sieraden met een 3D-printer.

South By Southwest is een van de belangrijkste festivals voor interactieve media en technologie in de wereld. In Austin, zeggen fans steevast, werd ooit Twitter voor het eerst gepresenteerd, evenals de digitale locatiedienst Foursquare. Naast het onderdeel Interactive worden er ook het SXSW Filmfestival en SXSW Music gehouden. Lady Gaga treedt deze week op in Austin en Neil Young komt vertellen over zijn streamingdienst waar muziek net zo goed moet klinken als de maker het heeft bedoeld.

SXSW Interactive is veruit het grootste van de drie onderdelen. In meer dan duizend sessies gaat het over media, technologie, privacy, sport, entertainment en alle kruisbestuivingen tussen die sectoren. Vorig jaar trok Interactive ruim 30.000 bezoekers uit 57 landen, goed voor een economische impuls voor Austin van naar schatting 218 miljoen dollar (157 miljoen euro).

Zij kijken de kunst hier af

Het aantal Nederlandse bezoekers is dit jaar hoger dan ooit. In Austin komt bijvoorbeeld de hoofdredactrice van Libelle digitale inspiratie opdoen. Hier komen haar collega’s van LINDA zoeken naar meer mogelijkheden voor hun succesvolle website LindaNieuws.nl. Hier broedt de directeur van de VPRO op meer plannen voor ‘ongecoördineerd media-aanbod’, zoals hij laatst de online-activiteiten van zijn omroep noemde na kritiek van koepelorganisatie NPO.

En hier kijkt de chef digitaal van de NOS hoe andere tv-bedrijven sport verslaan. De Amerikaanse sportzender ESPN stelde vorige week bijvoorbeeld dat het niet langer kan volstaan met het uitzenden van live sport en samenvattingen. „We moeten meer doen”, aldus de directeur. ESPN kocht auteur en datajournalist Nate Silver weg bij The New York Times. Silver, bekend van zijn accurate en statistisch onderbouwde voorspellingen van recente verkiezingen, gaat voor ESPN zijn blog FiveThirtyEight uitbouwen tot een website met een datajournalistieke benadering van onder meer sport, politiek en wetenschap.

Technologie draag je

Veel aandacht gaat dit jaar in Austin uit naar wearables: draagbare technologie voor aan je lijf, om je pols, op je neus. Zoals de veelbesproken computerbril Google Glass, al is die geen noviteit in Austin. SXSW is een van de weinige evenementen in de wereld waar bijna niemand meer opkijkt als je een Google-bril draagt.

Innovatiever is de Skully, een motorhelm met camera’s en beeldscherm. De ‘ogen in je achterhoofd’ maken een achteruitkijkspiegel overbodig; het navigatiesysteem projecteert de route op het beeldscherm. En zou het niet geweldig zijn, mijmerde de maker tijdens zijn pitch, als de Skully-helm zou communiceren met informatiesystemen in auto’s. Dan gebeurden er aanzienlijk minder ongelukken. Skully won zondag een van de SXSW Accelerator Awards, prijzen voor start-ups.

Een andere winnaar, het Amerikaanse bedrijfje Waygo, helpt reizigers met een slimme app. Richt de camera van je smartphone op een tekst in (nu nog alleen) Chinees of Japans en Waygo vertaalt de menukaart en de verkeersinformatie.

Lantaarnpalen overbodig?

De Nederlandse Pauline van Dongen, modeontwerper uit Arnhem, haalde de topdrie in de categorie wearables. Ze ontwerpt kleding met zonnecellen. Een paar uur met je jurk in de buitenlucht is voldoende om een lege smartphone helemaal op te laden. Van Dongen was een van de twee Nederlanders die dit jaar iets mochten vertellen in Austin. De modeontwerpster moest dat doen in een aantal pitches van een paar minuten. Kunstenaar, architect en ontwerper Daan Roosegaarde kreeg een heel uur.

Roosegaarde toonde onder meer zijn ideeën voor een slimme snelweg. Wegmarkering van speciale verf licht op als een auto langsrijdt, geeft informatie over verkeersveiligheid en laadt op door de zon. Een speciale rijstrook moet op een draadloze manier de accu’s van elektrische auto’s opladen.

Binnenkort begint een proef in Noord-Brabant van Studio Roosegaarde en wegenbouwer Heijmans. In Austin sprak Roosegaarde onder meer met potentiële klanten uit de VS en Mexico voor zijn smart highways. Zijn volgende project: lichtgevende bomen. Roosegaarde wil de stof die vuurvliegjes en sommige kwallen hun licht geeft, inbrengen bij bomen. Overdag een gewone eik of beuk, ’s avonds een lichtgevend baken. De lantaarnpaal heeft zijn langste tijd gehad.

    • Jan Benjamin