‘Overstappen naar een andere bank is verdomd ingewikkeld’

PvdA’er Paul Tang maakte in 2009 naam toen hij zijn ING-rekening wilde opzeggen. Maar die heeft hij nog steeds.

Foto ANP

„Ik ga weg.” „Moet ik mijn rekening opheffen?” „Ik wil geen klant meer van u zijn.” Veel rekeninghouders van ING zeiden deze week hun rekening te willen opheffen, naar aanleiding van het voornemen van de bank om betaalgegevens van klanten met bedrijven te delen.

Doen ze dat ook echt? Nee, zegt de woordvoerder van ING. De bank heeft „niet meer of minder opzeggingen dan normaal” gekregen.

Dat kan er ook aan liggen dat overstappen moeilijk is. Paul Tang, PvdA-lijsttrekker bij de Europese verkiezingen en eerder Kamerlid voor die partij, kondigde in 2009 publiekelijk aan zijn rekening bij ING op te willen zeggen. Het ging hem toen niet om zijn privacy, maar om de hoge bonussen die de bank uitkeerde, terwijl zij tegelijkertijd met miljarden overheidssteun overeind werd gehouden in de kredietcrisis. Hij wilde overstappen „uit persoonlijke frustratie”, zei hij toen in deze krant. „Het gaat me erom dat ik als klant kan kiezen. Ik erger me kapot aan het gedrag van mijn bank.”

Maar overstappen is te moeilijk, vindt Tang nu. Er zou nummerbehoud voor rekeningnummers moeten komen.

Is dat opzeggen van uw ING-rekening eigenlijk ooit gelukt?

„Nee, dat is verdomd ingewikkeld. Ik ben grotendeels overgestapt naar de bank ASN, maar ik heb nog steeds een ING-rekening. Een aantal spaarrekeningen gebruiken we nog, en geld van bijvoorbeeld de Belastingdienst wordt nog steeds op mijn ING-rekening gestort. Dat sluis ik dan weer door naar mijn andere rekening.”

De ING zegt dat opzeggen heel makkelijk kan.

„Ja, opzeggen is heel makkelijk, maar alles ook echt omzetten kost veel tijd. Het probleem is dat je niet, net als bij je telefoonnummer, je rekeningnummer mee kunt nemen naar een nieuwe bank. Dus ik moest voor allerlei af- en bijschrijvingen mijn rekeningnummer wijzigen.”

Is het echt zo moeilijk? Er zijn toch overstapservices?

„Veel banken bieden inderdaad een overstapservice aan, waarbij rekeningnummers voor af- en bijschrijvingen automatisch worden omgezet, maar die service dekt niet alles. Het salaris valt er bijvoorbeeld niet onder. Er blijft dus altijd nog handmatig werk over. Uit onderzoek blijkt juist dat de grootste klacht van klanten is dat ze zelf nog zaken moeten regelen. Het kost te veel tijd.”

Waarom maken banken het dan zo moeilijk? Zouden we niet over moeten naar nummerbehoud voor rekeninghouders?

„Laten we dat vooral mogelijk maken. Het kan technisch, maar banken hebben er geen belang bij dat klanten makkelijk overlopen. Eigenlijk had ik met mijn ING-rekeningen alleen moeten betalen en er juist niet mee moeten sparen. Daar zou zo’n bank het meeste nadeel van ondervinden.”

Banken hebben een site die klanten helpt over te stappen. Via overstapservice.nl worden bijschrijvingen en automatische incasso’s dertien maanden lang doorgeleid naar het nieuwe rekeningnummer. Uiteindelijk moet de klant toch aan alle partijen het nieuwe rekeningnummer doorgeven. Toch nog een hele klus. En als je klust zoals Paul Tang, zijn die dertien maanden niet genoeg.

    • Anouk van Kampen