Winst voor Telegraaf Media Groep dankzij eenmalige opbrengst

De hoofdingang van de Telegraaf Media Groep in Amsterdam. Foto ANP / Marcel Antonisse

De Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van onder meer de Telegraaf, heeft dankzij de verkoop van het belang in ProSiebenSat.1 vorig jaar winst gemaakt. De omzet daalde echter, en het bedrijfsresultaat kwam zelfs in het negatief uit door extra reorganisatielasten. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde jaarcijfers.

De omzet van TMG daalde met tweeënhalf procent tot 542,2 miljoen euro. Dat komt volgens het bedrijf door een daling in inkomsten uit advertenties in en oplage van vooral dagbladen en huis-aan-huisbladen. De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, zag het afgelopen jaar bijvoorbeeld zijn betaalde oplage dalen onder de 500.000. Rond 2000 had de krant nog een oplage van 800.000. Bij radio en online stegen de reclame-inkomsten wel. Topman Cees van Steijn van TMG zegt hierover in een bijkomend persbericht:

“Het medialandschap is structureel veranderd. Dit betekent dat wij onszelf opnieuw moeten uitvinden. We maken duidelijke keuzes in onze activiteiten en richten ons op onze sterke merken en journalistieke relevantie. Binnen deze ontwikkelingen zien wij dat de opbrengsten uit digitale en uit radioactiviteiten een positieve trend laten zien.”

TMG is dan ook van plan verder te gaan investeren in digitale initiatieven. Tegelijk werd en wordt bezuinigd door een “vereenvoudigde” organisatie en structurele verlaging van de kosten. Zo werd in augustus vorig jaar al duidelijk dat er 350 extra banen (nu 700 in totaal) bij TMG verdwijnen in het kader van het kostenbesparingsprogramma 2012-2016 van het bedrijf.

Omzet na aftrek bedrijfskosten in de min

Het bedrijfsresultaat kwam in het negatief uit: 10,3 miljoen euro. In 2012 was dat nog 16,2 miljoen euro positief. Die sterke daling kwam doordat het bedrijf 37 miljoen euro aan extra reorganisatielasten had gedurende het jaar.

Dankzij de winst van ruim 218 miljoen euro op de verkoop van het belang in Prosieben in september resteerde uiteindelijk wel een winst van 177,9 miljoen euro. Zónder die verkoop zou TMG weer een verlies hebben geleden, van ruim 40 miljoen. In 2012 werd nog een verlies geleden van 11 miljoen euro.

Voor dit jaar verwacht TMG een verdere daling van de oplage- en advertentie-inkomsten “door de structureel gewijzigde markt waarin mediabedrijven opereren”. Het bedrijf maakt extra geld vrij om de oplagen omhoog te halen. Op radio denkt TMG wel evenveel geld te verdienen als in 2013, uit de digitale activiteiten worden juist meer inkomsten verwacht.

‘Gesprekken TMG over fusie regionale dagbladen’

Gisteren meldde Het Financieele Dagblad nog dat TMG in gesprek zou zijn met NDC Mediagroep over een fusie. NDC Mediagroep is uitgever van drie regionale kranten: de Leeuwarder Courant, het Dagblad van het Noorden en het Friesch Dagblad. TMG zou de Fries-Groningse krantenuitgeverij willen samenvoegen met dochteronderneming HDC, uitgever van regionale kranten als het Noordhollands Dagblad, De Gooi- en Eemlander en het Haarlems Dagblad. Door de fusie zou een uitgever van regionale kranten ontstaan met een omzet van 200 miljoen; 15 procent van de TMG-omzet.

TMG meldt vandaag ook extra budget vrij te willen maken in het komende jaar voor een “oplage-impuls van de landelijke en regionale dagbladen”. Verder meldt TMG nog niets over een eventuele fusie.

    • Anouk van Kampen