Het verhaal achter het filmpje van de zoenende vreemden

Als je van ‘het internet’ gisteren ook maar iets meekreeg, dan waren het waarschijnlijk de twintig zoenende vreemden in dat mooie filmpje. Toen kwamen de berichten waarin getwijfeld aan de echtheid van het filmpje: het waren acteurs en modellen, en het was reclame. Maar is het dan helemaal nep?

Still uit video 'First Kiss'

Als je van ‘het internet’ ook maar iets meekreeg gisteren, dan waren het wel twintig mooie mensen die voor de camera voor het eerst met elkaar moesten zoenen. Heel veel sites - wij ook - wijdden er een stukje aan, er was geen facebookend persoon die je niet verzocht op het filmpje te klikken. Wat ontroerend, puur. Wat ongemakkelijk, mooi. En vervolgens voelden ‘we’ ons allemaal belazerd: de stelletjes waren een mix van acteurs, artiesten en modellen, en het filmpje was gewoon reclame voor een modemerk.

Bijna twee dagen geleden kwam het bewuste filmpje online. “First Kiss”, gemaakt door filmmaker Tatia Pilieva, heeft een simpele premisse: “We asked 20 strangers to kiss for the first time…” We zien tien paar mensen ongemakkelijk lachend dialogen voeren. “Can you turn off the lights? Come on” en “How are you? Shall we make out?”, en “This is the awkward moment.”

Vervolgens wordt er gezoend, terwijl de hippe, gevoelige muziek onder het filmpje aanzwelt. Veelal mooie, zelfs gepassioneerde kussen en een enkele schattige solozoen, zoals je die op de basisschool aan je vriendje of vriendinnetje gaf.

Een videohit was geboren. Toen wij er hier gisteren over schreven - en we waren niet de eersten - had het filmpje al ruim een miljoen hits. Nu zijn we een dag en vele miljoenen kliks verder: op YouTube is het inmiddels meer dan 24 miljoen keer bekeken. Ook op deze site deed het stukje over de viral het buitengewoon goed. Het was met afstand het best gelezen artikel van de dag en het werd via nrc.nl maar liefst 15.000 keer geliket op Facebook.

Acteurs, modellen, artiesten

Maar het filmpje was niet zo oprecht als de meeste mensen - wij ook - wellicht dachten. Onder andere de populaire website Slate kwam gistermiddag met een stuk getiteld: “This Video of Strangers Kissing Is “Beautiful” Because It Stars Models”. Want dat viel mensen al wel op: het zijn allemaal wel erg mooie mensen.

Bij Slate keken ze naar de namen van de zoenende mensen, die in de credits na het filmpje worden genoemd:

Still uit video

Ze hebben gelijk. Vele namen zijn te googelen en dan blijkt dat de mensen in ieder geval niet ‘zomaar’ mensen zijn, geen willekeurige mensen van de straat bijvoorbeeld. Neem Natalia Bonifacci, zij is model, net als Ingrid Schram. Neem Z Berg en Soko - zij schreef ook het nummer onder het filmpje, zij zijn muzikanten. Of Karim Saleh, Jill Larson, Luke Cook en Marianna Palka, allemaal acteurs van beroep.

Het kunstige filmpje, hoe mooi gedaan ook, is bovendien een reclame voor het kledingmerk WREN. Dat staat trouwens ook voorafgaand aan de video in beeld: ‘Presented by WREN’.

Twitter avatar WRENSTUDIO WREN We asked 20 strangers to kiss for the first time for our Fall14 collection #FirstKissVideo http://t.co/M7Iae8KabJ

Hoe zit het nou precies?

Inmiddels zijn er al wat interviews met zowel filmmaker Tatiana Pilieva online te vinden als met Melissa Coker, de oprichter van het modemerk. Zij geven wat duidelijkheid over het filmpje.

Coker legt in een interview met Elle uit dat Wren “elk seizoen” zoiets dergelijks doet. Zo werkte ze eerder al samen met muzikanten Joanna Newsom en Jim Gordon en Gia Coppola, kleindochter van Francis Ford Coppola, regisseerde al eens een filmpje:

“Elk seizoen is mijn doel iets te maken dat opzichzelfstaand interessant is en dat niet aanvoelt als een reclame. Iets wat mensen echt zouden willen bekijken.”

Pilieva is een goede vriendin van Coker, vertelt ze. Ze hadden altijd al het idee samen iets te doen en “nu viel alles op zijn plaats”. Er ging geen casting aan vooraf: alle mensen in het filmpje zijn vrienden van een van beide vrouwen. Dat zijn blijkbaar nu eenmaal veel professionele acteurs en modellen uit Los Angeles.

Goed, het was een reclame en er speelden allemaal mensen in mee voor wie met willekeurige mensen zoenen waarschijnlijk zelfs deel uitmaakt van hun werk. Maar, zo zegt Coker tegen Fashionista: de eis was dat geen van de gelegenheidskoppels elkaar kenden.

“De voornaamste uitdaging bij het uitkiezen wie met wie zou gaan zoenen, was die eis.”

Los daarvan keek Coker bij de koppelvorming nog naar lengte en “wie esthetisch een goed koppel zouden vormen” en: “wie zijn mijn vrienden die mijn vriendinnen leuk zouden vinden?”.

Pilieva zegt tegen ABC News dat niemand betaald kreeg voor zijn of haar ‘werk’ in het filmpje.

Still uit video

Hoewel de meerderheid van de personen in het filmpje dus professioneel acteur was, betekent dat volgens beide vrouwen niet dat de scènes en het ongemakkelijke gebabbel gemaakt waren. Zo riep Pilieva tijdens het opnemen nooit “actie”, zegt ze zelf, dus zo wisten de koppels nooit dat de camera draaide. Coker daarover tegenover Elle:

“Dus ook al waren we allemaal in dezelfde ruimte en keek iedereen toe, ze waren zich er niet van bewust dat de camera draaide. Dus ook al waren ze heel zelfbewust, het voelde heel echt. En het feit dat ze elkaar voor het eerst ontmoetten, maakte daarvan deel uit, denk ik. Het was heel intiem en ik denk dat dat ook overkomt op beeld.”

Maar noemen we het nou nep of niet nep?

Het filmpje is dus nep, zeggen een hoop mensen nu. Maar als je de feiten in acht neemt en de toelichting van de personen achter het filmpje, is nep dan het goede woord? Het filmpje bedriegt de kijker niet expliciet bijvoorbeeld. Al bij de introductie staat er dat het gepresenteerd wordt door Wren, wat dus een kledingmerk is; daar wordt geen geheim van gemaakt. Aan het eind staan heel transparant de namen van de zoenende deelnemers aan het filmpje, dus ook daarover wordt ook niet geheimzinnig gedaan.

Bovendien bevestigt zowel de bedenker van de kant van het modemerk als de filmmaker dat de mensen elkaar écht niet kenden en dat de momenten oprecht zijn gefilmd. Dus het idee van het filmpje - twintig vreemden die gevraagd worden te zoenen - blijft de waarheid.

Daartegenover is voor de andere kant ook wat te zeggen. Het wordt bijvoorbeeld ook nergens echt duidelijk gemaakt dat het reclame is. En hoewel de mensen misschien dan vreemden van elkaar zijn, de meerderheid is acteur of model. Spontaan kun je het dus ook niet echt noemen, als je bedenkt dat voor deze mensen zoenen met onbekenden niet heel ongewoon is.

Verkapte virals als deze komen trouwens vaker voor. Vorig jaar in Nederland bijvoorbeeld nog. Toen werd er een filmpje gelekt van zangeres Anouk waarin ze dronken te zien was. Allemaal marketing, het bleek een reclame voor Centraal Beheer.

We laten in dit geval de vraag aan jullie: noemen we het filmpje van de zoenende vreemden nou nep of niet?

    • Frank Huiskamp