FrieslandCampina boekt flink minder winst in 2013

FrieslandCampina had in 2013 bijna 11 procent meer omzet dan een jaar eerder: 11,4 miljard euro. Dat had het zuivelbedrijf onder meer te danken aan de sterke stijging van de prijzen van zuivelproducten. Toch daalde de winst van het bedrijf wel met ruim 43 procent: van 274 miljoen naar 157 miljoen euro.

Foto ANP / Lex van Lieshout

FrieslandCampina had in 2013 bijna 11 procent meer omzet dan een jaar eerder: 11,4 miljard euro. Dat had het Nederlandse zuivelbedrijf onder meer te danken aan de sterke stijging van de prijzen van zuivelproducten. Toch daalde de winst van het bedrijf wel met ruim 43 procent: van 274 miljoen naar 157 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

De dalende winst was vooral te wijten aan een forse afschrijving van 200 miljoen euro, gedaan omdat in Europa opnieuw flink minder inkomsten worden verwacht. Zonder die reservering van 200 miljoen voor verwachte tegenvallende winst in de toekomst, was de winst in 2013 op 327 miljoen uitgekomen - een stijging van 17 procent. De resultaatverwachtingen in Europa zijn naar beneden bijgesteld als gevolg van de economische crisis. Teruglopende consumentenbestedingen drukken er op de omzet.

Ondertussen steeg de verkoop in andere sectoren van het concern wel. De verkoop van kindervoeding steeg het meest (bijna 11 procent), maar ook zuiveldranken en kaas werden meer verkocht. Met name in Azië en Afrika stijgt de zuivelverkoop. De melkprijs steeg met ruim 17 procent. Topman Cees ’t Hart spreekt van een “goed jaar” en verwacht dat de stijging in Azië en Afrika dit jaar doorzet. Aan de tegenvallende omzet in Europa ziet het bedrijf voorlopig dus geen einde komen.

Roerig jaar voor Campina

Met de presentatie van de jaarcijfers sluit FrieslandCampina een roerig jaar af. In augustus werd bekend dat het bedrijf een boete van omgerekend bijna zes miljoen euro kreeg voor het maken van prijsafspraken. FrieslandCampina moest erkennen dat een dochteronderneming prijzen had afgesproken met ondernemers, waardoor producten voor een te hoge prijs konden worden verkocht.

In dezelfde maand ontstond paniek toen bekend werd dat producten van Fonterra, een Nieuw-Zeelandse zuivelproducent, besmet waren met een levensgevaarlijke bacterie die botulisme kon veroorzaken. FrieslandCampina had melkwei van Fonterra gekocht.

Dat de verkoop van met name kindervoeding in Azië dit jaar weer steeg, is echter niet verrassend: er is in met name China grote vraag naar Nederlands babymelkpoeder. Chinese ouders geven hun baby’s graag Nederlands melkpoeder omdat ze de Chinese producten niet meer vertrouwen na het melamine-schandaal in 2008. Toen stierven zeker zes baby’s en werden 300.000 baby’s en peuters opgenomen met ernstige nierklachten, omdat ze melk dronken die was aangelengd met kunsthars (melamine).

    • Anouk van Kampen