Kijken: wat er gebeurt als je twintig ‘vreemden’ vraagt met elkaar te zoenen

“Zullen we eerst even naar elkaar kijken?” Deze vrouw kent de vrouw tegenover haar niet, maar gaat zo wel met haar zoenen en daar moet natuurlijk wel een beetje gevoel bij zitten. Tatia Pilieva besloot als project twintig wildvreemden met elkaar te laten kussen. Het levert een aandoenlijk filmpje op.

“Zullen we eerst even naar elkaar kijken?” Deze vrouw kent de vrouw tegenover haar niet, maar gaat zo wel met haar zoenen en daar moet natuurlijk wel een beetje gevoel bij zitten. Tatia Pilieva besloot als project twintig wildvreemden met elkaar te laten kussen. Het levert een aandoenlijk filmpje op.

First Kiss, heet het. Nog geen dag online, maar op YouTube al ruim een miljoen keer bekeken. ‘Viral’ noemen we dat. Weten we helemaal zeker dat deze mensen elkaar écht niet kennen? Nee, maar de meeste ontmoetingen beginnen in ieder geval met de juiste mix van ongemak en verlegenheid. “Kunnen we gewoon beginnen?”, vragen er een paar. “Draaien de camera’s al?” En dan een hoop nerveus gelach.

Uiteindelijk gaat het er bij sommige gelegenheidsparen best gepassioneerd aan toe. Iemand op Twitter vroeg WREN, waarmee Pilieva het filmpje maakte, of deelnemers nog vrienden zijn gebleven:

Twitter avatar 7rex Rex E Howell Jr @Tati_P @WRENSTUDIO did any of the ‘pairs’ date or see each other as friends afterwards? I was wondering this after watching.
Twitter avatar WRENSTUDIO WREN @7rex @Tati_P they did in fact! Right @SoKothecat ?

Update: toch gewoon een slimme reclame

Zoals helaas wel vaker bij mooie virals, zit het allemaal toch nét even iets anders dan gepresenteerd. De mensen in dit filmpje zijn niet bepaald ‘gewone’ mensen, merkt onder andere Slate terecht op. Er zitten artiesten in, modellen en ook een reeks acteurs. En ja, voor een acteur is zoenen met een vreemde - als dat nog wel zo is tenminste- voor de camera niet per se heel apart.

Bovendien is WREN een kledingmerk, dus het is zo goed als zeker in enige vorm een reclame. Een mooi gemaakte, een slimme, maar een reclame desalniettemin.

    • Frank Huiskamp