Geen juf Olivia, maar wel meester ABN voor de klas

Topbankiers geven les aan „de klanten van de toekomst”

Ze zagen er nog wat onwennig uit, de topmannen van ABN Amro en SNS Bank op basisschool Polsstok in Amsterdam-Zuidoost. In klas 7A gaven zij gisteren samen les in plaats van juf Olivia. Waar Kees van Dijkhuizen, financieel bestuurder van ABN, zich op de achtergrond hield, nam Rob Langezaal, voorzitter van de Raad van Commissarissen van SNS Bank het initiatief. „Weet iemand misschien wat rente is?”

Op scholengemeenschap De Brede School, waar Polsstok toe behoort, was gisteren de aftrap van het lesprogramma Bank voor de Klas, een initiatief van het platform Wijzer in Geldzaken in samenwerking met onder meer zestien banken. De bedoeling is dat basisschoolleerlingen leren omgaan met geld.

„Als kinderen dat al vroeg leren”, vertelt Chris Buijink – voorzitter van lobbyclub Nederlandse Vereniging van Banken (NvB) –, „voorkomt een hoop schulden later”.

Dat is nodig, blijkt uit vorig jaar gepubliceerd onderzoek van onderzoeksbureau Nibud. Bijna 11 procent van de jongeren tussen 18 en 25 jaar deden in 2012 een aanvraag voor schuldverlening. En dat jaar leenden studenten gemiddeld 365 euro per maand.

Gisteren concludeerde het onderzoeksbureau dat iets minder dan de helft van de middelbare scholieren niet over geldzaken met de ouders praat. „Kwalijk”, vindt ook Langezaal.

Dat de banken tijd vrij maken voor de lessen heeft ook een pragmatische reden. Buijink noemt de kinderen „de klanten van de toekomst”, „diegenen die het gaan moeten maken” en misschien wel „de nieuwe topbankiers”. En zo werden bijna twintig topbankiers en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD) opgetrommeld om als meester en juf voor de klas te gaan staan.

De bankiers staan strak in (mantel)pak in de aula van De Brede School. Een meisje kijkt om het hoekje met grote ogen de aula in. De mascotte van de themaweek, Bas Bankpas, schudt handen. Staatssecretaris Dekker komt lachend uit de door hem gegeven eerste gastles. Basisschooldirecteur BartJan Commissaris loopt stralend rond. Volgens hem moeten de bankiers vooral „echt zijn”, anders prikken leerlingen er zo doorheen.

Die boodschap nemen Langezaal en Van Dijkhuizen mee naar hun gastles. De kinderen – allemaal rond de tien jaar oud – zijn verdeeld in teams en spelen met de topbankiers een speciaal ontwikkelde kennisquiz. Ze weten een hoop, vindt Langezaal. Het verbaast hem dat driekwart al een bankpas heeft. Een meisje roept haar zakgeld, 30 euro per maand, door de klas. „Zoveel!” roept een ander. Dan, beteuterd: „Ik maar 15.” Met hun zakgeld kopen ze kleding, vertellen ze. Thuis moeten ze dan wel de afwas doen.

Voor elk goed antwoord krijgen de kinderen geld. ABN-topman Van Dijkhuizen deelt scheutig uit. „Nepgeld”, benadrukt Langezaal. Over het enthousiaste rumoer van de kinderen roept hij door de klas dat het niet de bedoeling is dat de kinderen elkaars geld afpakken. Wanneer een jongen zijn teamgeld te pakken heeft, vraagt hij hoe hij daar nou rente over kan ontvangen. „Dan moet je het eerst op de bank zetten”, legt de SNS-topman uit.

Op de achtergrond start een filmpje met een andere mascotte, animatiefiguur Kees Krediet. De kinderen raken afgeleid. Uiteindelijk verzamelt het winnende team bijna 70 euro. „Jammer dat het niet echt is”, verzuchten ze.

Na een uur moet ABN-topman Van Dijkhuizen weg. Of de kinderen nog een boodschap voor ABN Amro hebben? „De bank moet de rente niet zo hoog maken”, fluistert een meisje zachtjes. „Mensen komen daardoor in de schulden.”

    • Tim Wagemakers