De vouwfiets moet weg uit het modehok

De redactie van een modeblad is een dankbaar onderwerp voor tv-makers. Vanavond begint er weer een serie: Fashion Planet.

Manouk van der Meulen als vinnige hoofdredacteur van Fashion Planet. Foto SBS

Met donkerrood gestifte lippen, de haren in een strakke wrong en een kille blik staart ze over de redactievloer. „Ik wil over een half uur een run through van de shoot van morgen”, bitst hoofdredacteur Rebecca Johansson (Manouk van der Meulen). Acht redacteuren staren onbeweeglijk terug. Angstig. Rebecca’s ogen versmallen. „Moven!”

Het is een scène uit de nieuwe Net5-serie Fashion Planet, met rollen voor acteurs Michiel Nooter, Patrick Martens en Marian Mudder. In de serie kampt modemagazine Fashion World met grote problemen. Daarom wordt - zoals dat in de modewereld gaat - even een nieuwe hoofdredacteur ingevlogen. Vanaf nu bepaalt zij de gang van zaken op de redactievloer; zo verandert ze de naam Fashion World onmiddellijk in Fashion Planet. Intussen rennen flamboyant geklede medewerkers, waaronder de jonge Ellis Beers (K3-zangeres Josje Huisman), rond tussen rekken designmode om aan haar eisen te voldoen. Een misstap? Dan kletteren vazen tegen de muur.

Klinkt spannend, werken bij zo’n modemagazine. Dat vinden veel televisiemakers ook; in de afgelopen jaren was het mode- en damesmagazine een dankbare inspiratiebron. Denk aan Lieve Liza (2012), over de een sportverslaggever die noodgedwongen moet gaan werken op de redactie van het fictieve vrouwenblad Liza. Of een jaar eerder Mixed Up: ook over een macho op een vrouwenredactie, van damesblad ZIJ. Zelfs in Goede Tijden, Slechte Tijden werkt het personage Janine Elschot (Caroline de Bruijn) op de redactie van een vrouwentijdschrift, J Magazine. Bioscoopgangers kwamen het thema tegen in films als The September Issue (2009) over de Amerikaanse Vogue, en The Devil Wears Prada (2003), waarin de jonge Andrea Sachs (Anne Hathaway) aan de slag gaat bij een fashion- magazine.

Toegegeven: hoe het leven op een moderedactie nou écht in zijn werk gaat, weet hoofdrolspeler Josje Huisman niet zo goed. „In mijn voorbereiding heb ik vooral gekeken naar het script, en met de regisseur gesproken. We hadden niet veel tijd. Het was gewoon gaan met die banaan.” Wel kroop Huisman voor de televisie met films over het schrikbewind bij het Amerikaanse modetijdschrift Vogue. Dan blijkt, zo vertelt ze, dat de sfeer bij een fashionmagazine niet altijd even ontspannen is.

Volgens Charlotte Bouman, redacteur bij de Nederlandse uitgave van modetijdschrift Glamour, valt dat in de praktijk best mee. „Wij werken op de redactie heel nauw samen. Het is net een familie.” Hilmar Mulder, hoofdredacteur van weekblad Grazia, gaat nog een stapje verder. Volgens haar heeft de nagebootste tijdschriftredactie weinig met het echte werk te maken. „Bij ons is het eigenlijk een stuk saaier”, zegt Mulder. „Televisie is sneller, extraverter en drukker. Je ziet een aaneenschakeling van vrouwen die rondrennen op hoge hakken en dure koffies drinken. Dat gaat niet zo. Wij zitten vooral heel hard te werken achter onze computers.” Glamour-redacteur Bouman: „De makers presenteren een snip-snap-versie van een sprookje, met een goeie- en een slechterik. Alles draait om onderlinge concurrentie.”

Regisseur en scenarist Dennis Overeem, die voor de serie verschillende moderedacties bezocht, zegt wel degelijk een kijkje in de keuken van een fashionmagazine te geven. Maar, benadrukt hij, „ietwat overdreven”. „Ik wilde een serie maken met veel glamour, mooie kleding, fashionshows, grappige nichten en boze botte mensen”. Daarbij mag die andere kant best buiten beeld blijven. „Ik keek in de voorbereiding vooral naar moderedacties in het buitenland. Mooie grote sample rooms (kamers met voorbeeldkledingstukken, red.) die daar bestaan, kennen we in Nederland niet. Bij een redactie die ik bezocht, was dat een klein donker kamertje met een vouwfiets. Niet mijn idee van glamour. Dan is dichterlijke vrijheid belangrijk.”

Tijdschriftredacteur Bouman ziet dat terug in de beeldvorming over haar werk. „Ik hoor het weleens op feestjes; mensen vragen of ik zomaar kleding mee mag nemen, bijvoorbeeld. Ze kennen die situaties uit series.” Ze lacht. „Op de redactie maken we daar grappen over. De kleren in het modehok moeten gewoon blijven hangen, hoor.”

Maar lang niet alles is zomaar verzonnen. Neem de strenge hoofdredacteur Rebecca; het lijkt een mooi element voor de verhaallijn, maar doet ook denken aan verhalen over Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour, die bekendstond om haar ijskoude houding. May-Britt Mobach, hoofdredacteur van modewebsite Amayzine.com en voorheen van Marie Claire: „De series zijn vaak erg gedramatiseerd. Maar als je aan het hoofd van zo’n imperium staat, geloof ik best dat je geen vriendschappen kunt sluiten. Dat bemoeilijkt het nemen van beslissingen. Het maakt ook meteen de verhoudingen duidelijk. Natuurlijk moet die Anna Wintour geen allemansvriend zijn. Daar heeft zij helemaal geen tijd voor.”

    • Sterre van der Hee