Ahold koopt winkels van Spar in Tsjechië

Ahold neemt in Tsjechië vijftig Spar-winkels over. Dat heeft het moederbedrijf van Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, vandaag bekendgemaakt. Met de overname is een bedrag van omgerekend 190 miljoen euro (5,25 miljard Tsjechische kroon) gemoeid. De Tsjechische Spar-winkels – 36 zogeheten ‘hypermarkten’ en veertien supermarkten – maken jaarlijks een omzet van 437 miljoen euro. De overname moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Ahold is al sinds 1991 actief in Tsjechië. Het supermarktconcern heeft er 284 supermarkten onder de ‘Albert’-vlag die goed zijn voor een omzet van zo’n 1,5 miljard euro per jaar. Ahold in Tsjechië telt ongeveer 13.000 werknemers. Van de nummer vier op de Tsjechische markt maakt Ahold een sprong naar de tweede plaats. Samen hebben Spar (6 procent) en Albert (17 procent) een marktaandeel van naar schatting 23 procent. De twee bedrijven tellen 334 winkels.

Het grootste retailconcern van Tsjechië is de Schwarz Group. Het moederconcern van Kaufland en Lidl heeft met 336 winkels 29 procent van de markt in handen. Na de overname van Spar is Albert in Tsjechië wel het grootste supermarktmerk. Ahold hoopt op een stijging van zijn verkopen met 30 procent.

De Tsjechische winkels van Spar zijn momenteel verlieslijdend, zei Ahold-topman Dick Boer vanochtend in een toelichting op de overname. Hoe groot de verliezen van Spar zijn, wilde hij niet zeggen. Maar hij verwacht dat de vijftig winkels binnen twee jaar zullen bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Volgens Boer was Spar te klein en te verspreid over Tsjechië om „heel efficiënt” te kunnen werken. Bovendien zijn er, sinds tal van grote retailconcerns zich in de jaren negentig in Tsjechië vestigden, veel supermarkten in het Oost-Europese land, waardoor de concurrentiedruk hoog is. Het was een van de redenen voor Spar om zich uit Tsjechië terug te trekken. Volgens Spar-bestuurslid Rudolf Staudinger heeft het supermarktconcern besloten zich te concentreren op andere markten zoals Italië, Hongarije, Slovenië en Kroatië.

Uiteindelijk verwacht Ahold door de overname van Spar in Tsjechië jaarlijks 20 miljoen euro te kunnen besparen. De grotere schaal brengt inkoopvoordelen met zich mee en bijvoorbeeld meer efficiëntie bij de bevoorrading van de winkels.

Ahold heeft eenmalig 50 miljoen euro ingeboekt voor de overname. Dat geld is onder meer bedoeld om de Spar-winkels om te bouwen naar de Albert-formule, al beklemtoont Boer dat het merendeel van de winkels in goede staat is. Volgens de Ahold-topman lijken de Spar- en Albert-winkels in Tsjechië veel op elkaar. „Het zijn dezelfde soort winkels en ze trekken hetzelfde soort publiek.”

    • Barbara Rijlaarsdam